ACV Transcom Maritime

ACV Transcom Maritime

Internationale vakbonden solidair met Spaanse havenarbeiders

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 07 Jun, 2017 14:37

ITF-solidarity-150

Deze week komen vakbonden voor havenarbeiders en zeevaarders vanuit de hele wereld samen in Kaapstad, Zuid-Afrika voor de internationale conferentie van ITF. Eén van de thema’s die er besproken worden, is de nieuwe havenwetgeving in Spanje, waardoor 6.500 dokwerkers hun job dreigen te verliezen. De deelnemers, waaronder ACV-Transcom, betuigen allen hun solidariteit met hun Spaanse collega’s. De Spaanse dokwerkers zijn sinds maandag in staking tegen de nieuwe wet.

Net als ons land werd Spanje in 2014 door Europa in gebreke gesteld voor onregelmatigheden met de organisatie van de havenarbeid. Na lange onderhandelingen en een referendum bij de havenarbeiders zelf, kreeg ons land op 17 mei te horen dat de voorgestelde aanpassingen aan onze havenwet (de wet Major) door Europa werden goedgekeurd en de ingebrekestelling werd ingetrokken.

Niet zo voor de Spaanse dokwerkers. De Spaanse regering ging veel verder inzake een liberalisering van haar havens dan het arrest van het Europees Hof vereiste. Ondanks het feit dat de vakbonden Coordinadora, UGT en CO.OO een plan hadden voorgesteld, dat in grote mate tegemoet kwam aan de verzuchtingen in de veroordeling.

Maar de minister van Openbare Werken paste de havenwet aan, die het mogelijk maakt dat liefst 50% van alle havenactiviteiten in de toekomst niet langer aan dokwerkers zou moeten worden toegekend. Daardoor zijn de jobs van 6.500 dokwerkers bedreigd ,die geen enkel recht kunnen doen gelden op toekomstige tewerkstelling en dreigt de ontmanteling van alle verworven loon-en arbeidsvoorwaarden. Ook maken de vakbonden zich terecht zorgen over de veiligheid in de havens, indien een groot deel van de activiteiten, waaronder lashing, niet meer door hiertoe opgeleide havenarbeiders zou moeten worden gedaan.

Er is echter meer aan de hand. Spanje lijkt gebruik te maken van Europa om een verkoop van de havens, die nu nog worden uitgebaat door de lokale autoriteiten, te motiveren bij de bevolking, en dit op de rug van de goed georganiseerde dokwerkers. De uitbating zou volledig worden overgeheveld naar de privésector. Er zou zelfs al een deal bestaan met een bank, JP Morgan wordt genoemd, om de havens op de markt te gooien. Het centraal gezag in Madrid, niet echt geliefd door de autonome regio’s, kan hiermee de macht van de regio’s verminderen en een aanzienlijk deel van haar openbare schuld oplossen.

Vakbonden overal ter wereld spannen al weken samen in hun verzet tegen deze nieuwe Spaanse wet. Ook de ITF-leden keurden op de conferentie in Kaapstad een motie goed waarin ze alle vakbonden oproept hun solidariteit te betuigen met de Spaanse dokwerkers en hun acties te steunen. Ze steunt eveneens de beslissing van ETF en IDC om niet meer deel te nemen aan de Europese sociale dialoog zolang er geen oplossing is voor het conflict met de Spaanse havenarbeiders, in overleg met de sociale partners.

“ITF verzet zich tegen de afbraak van rechten, tegen het verlies van jobs, tegen de organisatie van sociale dumping, tegen de creatie van onveilige werkomstandigheden”, zegt Paddy Crumlin, voorzitter van de ITF dockers section in een video-boodschap. Bovendien gaat wat vandaag in Spanje gebeurt, niet enkel over de Spaanse havenarbeiders. Eens de liberaliserings- en dereguleringslogica zich in de Spaanse havens heeft gesettled, zullen ook andere havens hieraan ten prooi vallen.

  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post326

First 5 days of strike in Spain cancelled

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 24 May, 2017 08:39
Monday, May 23rd, 2017. This morning, the Spanish trade union Coordinadora held a General Assembly in Spain. This meeting was held in response to the passing of Royal Decree by the Spanish government to reform the Spanish port system.

After the analysis of the Royal Decree, Coordinadora has prioritised: The development of the implementation of the decree, the guarantee of the subrogation of work, and the negotiation of the national CBA.

With respect to the strike advisory, Coordinadora decided to cancel the first 5 days of strike in order remove further pressure on employers.

IDC will heed this decision and will remain alert- with their full attention- in order to follow new developments of the Spanish situation.

I would like to extend my gratitude to the international dockworkers community and to the individuals who have stood alongside Spanish Dockworkers amidst their struggle to defend their professions.

IDC will continue to support dockworkers everywhere in their struggle, and iterates their steadfast commitment to Coordinadora, who has demonstrated- yet again- strength in unity.

If the working class remains united, they can change the world.

WE WILL NEVER WALK ALONE AGAIN!

  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post324

Global SeaFarer April 2017

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 03 May, 2017 11:44
Klik op het PDF logo om de laatste editie van Global SeaFarer April 2017 te lezen.
Een uitgave van de Nautilus Federation.

  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post320

ACV-Transcom solidair met Spaanse dokwerkers

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 23 Feb, 2017 18:45

Spaanse dokwerkers

6.500 Spaanse havenarbeiders dreigen hun job te verliezen. De Spaanse regering kondigde drie weken geleden een wet aan die de pool van dokwerkers zou opdoeken. Hiermee wil ze tegemoet te komen aan het Europees hof dat Spanje in 2014 veroordeelde voor onregelmatigheden met de organisatie van de havenarbeid in Spaanse havens. ACV-Transcom steunt de Spaanse collega’s.

De Spaanse havens vormen een geolied logistiek netwerk langs de Spaanse kusten, haar eilanden inbegrepen. In 2014 werd Spanje, net als België door Europa in gebreke gesteld voor onregelmatigheden met de manier waarop de havenarbeid is georganiseerd. In België werd hierna, in overleg met werkgevers, werknemers en overheid de wet Major aangepast, en het ziet er nog steeds naar uit dat de ingebrekestelling binnenkort zal ongedaan gemaakt worden. Niet zo in Spanje. Daar kondigde de minister van Openbare Werken drie weken geleden een wet aan waarin hij de pool van dokwerkers opdoekte en de 6.500 dokwerkers trakteerde met een nakend ontslag.

Daarmee gaat hij veel verder dan het arrest van het Europees Hof. Bovendien kwam de beslissing als een complete verrassing. Want in tegenstelling tot wat iedereen denkt hadden de vakbonden Coordinadora, UGT en CO.OO een plan, dat in grote orde tegemoet kwam aan de verzuchtingen in de veroordeling. Het was door dure advocaten afgetoetst met alle politieke stromingen in het land. En aangezien er pas voor april een akkoord moest zijn tussen de sociale partners en de Spaanse regering, was dat dus nog heel goed mogelijk.

Havens in privé-handen?

Er is echter meer aan de hand. Spanje lijkt gebruik te maken van Europa om een verkoop van de havens, die nu nog worden uitgebaat door de lokale autoriteiten, te motiveren bij de bevolking, en dit op de rug van de goed georganiseerde dokwerkers. De uitbating zou volledig worden overgeheveld naar de privésector. Er zou zelfs al een deal bestaan met een bank, JP Morgan wordt genoemd, om de havens op de markt te gooien. Het centraal gezag in Madrid, niet echt geliefd door de autonome regio’s, slaat hiermee een dubbele slag. Ze vermindert de macht van deze regio’s en lost een aanzienlijk deel van haar openbare schuld. En verbetert haar positie op de financiële markten met een betrouwbare belegging. Met andere woorden ze kan goedkoper lenen op de internationale geldmarkten.

Sinds het nieuws over de nieuwe wet bekend raakte, zijn de havenarbeiders massaal in actie gekomen. Ze verzetten zich tegen de 50% havenactiviteiten die in de toekomst niet langer aan dokwerkers zouden worden toegekend, tegen het ontslag van 6.500 dokwerkers die geen enkel recht kunnen doen gelden op toekomstige tewerkstelling en de ontmanteling van alle verworven loon-en arbeidsvoorwaarden. De staat van alarm is afgekondigd. Met een feilloze discipline worden alle ordewaarden perfect opgevolgd. Internationaal gesteund door vele leden van de internationale federaties IDC en ITF. Ook ACV-Transcom steunt de Spaanse dokwerkers.

Internationale solidariteit

Op dinsdag 21 februari nodigden de dokwerkers van Algeciras de leden van IDC uit op een uitzonderlijke coördinators meeting. De nationale en internationale solidariteit was voor de gemeenschap in deze havenstad een hart onder de riem.

De man in de straat ondervindt de gevolgen van de financiële crisis nog elke dag aan den lijve. Armoede waart er door de straten. Het argument dat dokwerkers teveel verdienen en op die manier jobs vernietigen is een argument voor de blinden. Armoedejobs betekenen achteruitgang. Europa wil groei promoten. Dat kan enkel als de mensen erop vooruitgaan. Daarvoor is er sociale dialoog nodig. Zeven jaar Europese sociale dialoog heeft enkel voor Europese kommer en kwel gezorgd. Daarom wordt het Comité voor de sectorale en sociale dialoog in de Europese havens vanaf de volgende zitting door de vakbonden geboycot. Het verdere verzet krijgen we ten gepasten tijde te horen.



  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post314

JORDI ARAGUNDE: “THE STRUGGLE OF SPANISH DOCK WORKERS IS THE STRUGGLE OF ALL DOCK WORKERS AROUND THE WORLD”

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 09 Feb, 2017 08:05
  • "IDC will provide unconditional support to Spanish workers and organize actions around the world"
  • The Spanish Government intends to unilaterally end work of dockers´ and threatens economy growth
  • More than 100,000 members of IDC, across five continents, show their absolute rejection of the dictatorial measures of the Spanish Executive
  • IDC General Coordinator, Jordi Aragunde, will contact leaders of the main trade unions at the international level to organize support actions and calls for workers' solidarity

"The Spanish Government threatens the growth of the Spanish economy and seeks to make the dockworkers´profession disappear from the countrys´ports." These strong words belong to the General Coordinator of the International Dockworker Council (IDC), Jordi Aragunde of Spain, after learning last Thursday the conservative government heading Spain intends to launch a unilateral legislative decree without dialogue with workers. For the leader of the international organizaton of trade unions, "the struggle of Spanish dockers is the struggle of all dockers around the world."

"Spanish ports are growing. The workers' wages are also growing... and the Ministry of Public Works intends to act on a decree that prevents the country's economic recovery," says Aragunde. "With a unilateral measure like the one they intend to carry out, they will suceed in weighing down positive numbers and the recovery of the foreign trade in Spain as a whole."

In addition, "taking unilateral measures is an incitement for workers" who in Spain have already planned measures to dissuade the Government from this idea under the motto: "Action-Reaction." In the international context, Jordi Aragunde plans to contact leaders of major trade unions around the world to coordinate support for Spanish dockworkers, which will undoubtedly have a large impact, since "it is an offense against thousands of families, dismissals of hundreds of workers, selling short the work that has been carried out to date and endangering the security of ports."

Thus, "IDC will provide unconditional support to Spanish workers and organize around the world," said IDC General Coordinator. "We are more than 100,000 dockworkers, united in ports across the five continents, and we have already demonstrated that the union is a force to be reckoned with."

IDC remains open to dialogue with both the Spanish Government and the community, and hopes to soften the consequences of this application of the Judgment (passed by the European Union Court of Justice (Room 6) on December 2014) that may harm the interests of workers. At this point, Commissioner Bulc pointed out to Jordi Aragunde and Anthony Tetard- accompanying the Spanish trade union leader and former IDC General Coordinator Antolín Goya- she is in favor of a sincere negotiation.

In addition, according to the mandate of the most recent IDC General Assembly held in Miami last year, the International Dockworkers Council is portrayed in its role as mediator in national conflicts, and has acted as such on numerous occassions already, including in Portugal and currently in Sweden. In this sense and before the European Commission itself, IDC "will propose to open channels of dialogue as long as the decree is not published with consensus, as promised by the former Minister of Public Works and current president of the Spanish Congress of Deputies, Ana Pastor," says IDC General Coordinator.

It should be noted that the principle of agreement reached a few days ago between the workers´ representatives- headed by the union Coordinadora – and the employers', there is a scrupulous fulfillment of the Judgment of the Court of Luxembourg and an evolution of the current model of work on the docks in Spain.



  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post313

ITF: Spanish port plans ‘beyond belief’

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 08 Feb, 2017 18:22

The ITF (International Transport Workers' Federation) today described plans by the Spanish government to gut the rules that govern Spanish ports as beyond belief and a danger to Spain's standing in the world.

ITF president and dockers' section chair, Paddy Crumlin, stated: "The Spanish government is tearing up the rule book with a callous disregard for Spanish jobs, Spanish prestige and international conventions. Their plans go beyond belief.

“We understand from our Spanish affiliate unions that they have been told by the government that it intends to approve a law which seeks to aggressively and destructively liberalise the port labour market. Unbelievably it even seeks to dismantle the current dockers’ registration system in breach of Spain’s international obligations under ILO (International Labour Organization) Convention 137. To add to the sense of the damaging, unnecessary and aggressive intent the proposed law furthermore ignores the agreements reached a few weeks ago between the employers' association, ANESCO, and the unions.”

Mr Crumlin concluded: “The Spanish government is acting beyond sense and potentially beyond international law. Thankfully Spanish unions are mobilising to resist its determination to wreck social partnership in its ports. They are absolutely assured of our international support.”

ITF maritime operations coordinator Jacqueline Smith added: “As a result of the government’s extraordinary plan it will now face strikes in all Spanish ports on 20, 22 and 24 February. Hopefully there is still time for the government to walk away from this rash proposal and instead engage in negotiations. On behalf of ITF unions worldwide we counsel it to do so.”



  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post312

IDC REPORT ON THE EUROPEAN UNION DECREE TO REFORM THE SPANISH PORT SYSTEM

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 07 Feb, 2017 16:28
February 7, 2017.

The Spanish Minister of Public Works recently announced his plan to reform the Spanish port system across the board. He aims to enact a decree issued by the Court of Justice of the Union European Union, a modification which would result the sacking of at least 6500 dockworkers.

Their plan is to fire Spanish dockworkers at a rate of 25% of their full strength each year, which means an absolute extinction of their employment within three years.

Sacked dockworkers are to receive a severance packages of only 20 paid days per year worked.

"The Spanish Government threatens the growth of the Spanish economy and seeks to make the dockworker profession disappear from national ports," rules IDC General Coordinator Jordi Aragunde. Following this decree, the Spanish Minister of Public Works Inigo de la Serna announced he will not seek dialogue with trade unions to determine how to best carry out the mandatory reform of the Spanish port system.

This came as a surprise to many including the Spanish trade union Coordinadora, as his actions are a stark contradiction to the platform maintained by his predecessor Ana Pastor, who always sought sector consensus of both interested companies and unions before enacting changes that would inevitably affect both.

De la Serna´s decision to resist dialogue and assume an authoritarian attitude towards the inevitable implementation of a new Spanish Port System is viewed by port workers as a deliberate attack on their livelihood. "We feel cheated," says Antolín Goya, General Coordinator of Coordinadora, who adds De la Serna refused to provide any documentation about this new legislation to his organization, and that he insists on verbal communication only.

Since Brussels will only work officially with the Spanish government, De la Serna´s resistance to share these documents means that he is dictating the terms of this plan himself. ¨We have met with the European Commissioner for Transport, and we know that the Spanish Government´s approach to this law is much more severe for workers than the actual decree suggests¨ notes Coordinadora General Coordinator Antolín Goya. It remains for Spanish trade unions to raise support from other groups to resist this modification of the Spanish Port System.

With the support of the International Dockworkers Council, Coordinadora intended to initiate union actions across Europe to demand clear channels of communication and a seat at the table for port workers, to be able to discuss the implementation of a new Spanish Port System that does not destabilize the port sector and destroy Spanish jobs.

IDC supports Spanish Dockworkers in their struggle to defends their professions and protect their families from looming insecurity. IDC invites everyone to reach out to the Spanish Minister of Public Works, Transport and Environment to express your displeasure with his current policies: SEND A PRE-WRITTEN EMAIL (JUST SIGN YOUR NAME, AND CC IDC AT xavierb@idcdockworkers.org) CLICK HERE!



  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post311

EU lashing campagne: Dokwerkers demonstreren in Aarhus

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 05 Dec, 2016 16:37

Samen met 300 collega’s havenarbeiders uit Denemarken, Belgie, Frankrijk, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Spanje en Zweden demonstreerde ACV Transcom op 2 december bij de kantoren van Unifeeder in Aarhus (DK). ITF inspectors stelden eerder vast dat Unifeeder de containers op zijn gecharterde schepen laat vastmaken en loszetten (lashign & securing) door zeevarenden. Dit is in overtreding met de ITF cargo handling clausule die bepaalt dat lashing en securing havenarbeid is.


Nigel Venes van de ITF dockers sectie verklaarde: “Lashing is een fundamenteel onderdeel van havenarbeid en we zijn vastberaden om deze taak terug te winnen”.

Michel Claes, ASV voor ACV Transcom: “De lashing campagne is belangrijk voor zowel dokwerkers als zeevarenden. Toegeven op lashing betekent werkloosheid voor dokwerkers en leidt tot uitbuiting van zeelieden. Lashing is dokwerk, in alle havens, zowel groot als klein”.

De dag voordien werd een Lashing Campaign Workshop gehouden voor Deense havenarbeiders. Er werd aandacht gegeven zowel aan het inhoudelijke van de campagne als aan de toekomst. Gedurende de volgende maanden worden nog in andere landen workshops gehouden.



  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post306

APMT Gothenburg Dispute

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 22 Nov, 2016 15:13

ACV Transcom Rank & File raised today at APMT Zeebrugge their concerns on the ongoing dispute at the APM Terminal at Gothenburg Sweden. Dockers around Europe have serious concerns about the way the local APM Management handles the crisis. A first round of strikes led to a cooling down period to allow new talks. Talks failed. The situation is a real threat to dockers and union rights in Europe and worldwide.

Therefore, ACV Transcom supports the SDU members in their struggle against unilateral decisions taken by the APM management towards the dockers in the Port of Gothenburg.


AN INJURY TO ONE IS AN INJURY TO ALL



  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post305

MTWTU Campaign supported by ACV Transcom

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 09 Nov, 2016 16:05
Are you an Ukrainian Seafarer?
Join MTWTU today!



The Marine Transport Workers' Trade Union of Ukraine (MTWTU) is the only maritime union in Ukraine, affiliated to the ITF. Today they unite 30.000 Urainian seafarers working on board ships belonging to foreign shipowners.

Read more about the goals, benefits of joining MTWTU and how to join by clicking the below link.


See also below video




  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post303

Reclaiming Lashing Campaign

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 09 Sep, 2016 19:33

ITF affiliated transport unions to protect dockers' lashing work in Europe

Seafarers’ health and lives are being put at risk and dockers are suffering because employers are still forcing crews to carry out lashing and unlashing work. Lashing is an extremely dangerous job and if it's carried out by untrained workers it can lead to injury, health problems or even death.

Each year seafarers are losing their lives when doing container lashing. Crew does suffer from stress and fatigue because the extra lashing works interfere with the resting hours. During this week campaign action week it was reported that one seafarer collapsed in the presence of ITF inspectors doing a ship visits. The gent was taken to the hospital for medical care. His fellow colleagues reported he has been awake for 28 hours and that they are forced to make lashing activities during official resting hours.

Professional made cargo lashing is mandatory for the safe voyage of a vessel and her crew. Lashing is part of the work of dockers and should only be made by trained dockers. That is one of the ITF policies and is incorporated in each ITF approved collective bargaining agreement (CBA) for seafarers signed by the ITF and its affiliates.

The ITF collective bargaining agreement article 3 clearly states that "lashing and unlashing of cargo is dockers' work and the crew should not be asked to undertake this work - unless there is prior agreement from the local ITF dockers' union". Companies, masters or officers asking seafarers to carry out lashing and unlashing work who don't have written permission are in breach of this contract.

The European Lashing Campaign is an ITF/ETF affiliated campaign supported by the ITF and ETF. It focusses on lashing on board of feeder vessels. The goal of this campaign is to reclaim the lashing and securing for the dockworkers. Unifeeder has been identified as the main campaign target. Other typical feeder companies have been nominated as secondary targets.

As part of the European Lashing Campaign ITF inspectors in many European ports are raising dockers', seafarers' and shipping companies' awareness around lashing. ITF inspectors boarded last week vessels and visited seafarers, distributed leaflets and explained seafarers about the dangers and consequences of them doing dockers’ work. ITF inspectors had contacts with dockers to explain about the lashing campaign. ITF affiliated dockers unions took actions, organized meeting with their members and in some European ports vessels were delayed for several hours and dockers reclaimed their work.

Not everyone could be reached the past week. So if you are a docker: speak to your union about what you can do to support the “Reclaim Lashing Campaign” in your port. If you're a seafarer: email the details to ReclaimLashing@itf.org.uk if you're asked to do lashing or unlashing work. Include the vessel name and location.

Crew should never be requested to lash or unlash cargo unless the safety and security of crew and vessel are in danger. Lashing is part of dockers' work and should only be performed by trained dockers!

#Proud2beDocker!
#Proud2beSeafarer!





  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post299

Havenarbeiders voeren wereldwijde wave van acties

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 08 Jul, 2016 07:59
Havenarbeiders wereldwijd voerden donderdagochtend 7 juli tussen 8.00 tot 9.00u een “wave” van acties. De acties begonnen in Nieuw-Zeeland en eindigden in Amerika. Drie internationale vakbondsfederaties, die de rechten van havenarbeiders verdedigen, wilden op deze manier aandacht vragen voor de onveilige, ongezonde en onwaardige werkomstandigheden van de arbeiders en het gebrek aan respect voor internationale arbeidsovereenkomsten.

In ons land legden de arbeiders van de havens van Gent, Zeebrugge en Antwerpen het werk tijdelijk stil om werknemers te informeren van het belang om zich internationaal te organiseren. ACV-Transcom nam als enige Belgische vakbond deel aan de actie. Het was de eerste keer dat de International Dockworkers Council (IDC), de International Transport Federation (ITF), en de European Transport Federation (ETF) gezamenlijk een globale actie organiseerden.

“Havenarbeiders leveren dagelijks een enorme bijdrage aan de wereldeconomie. Maar waar ook ter wereld zitten ze allemaal in hetzelfde schuitje. Werknemers van verschillende havens worden tegen elkaar uitgespeeld in een race to the bottom. Lonen en arbeidsvoorwaarden komen overal steeds meer onder druk te staan”, aldus Michel Claes, algemeen sectorverantwoordelijke water bij ACV-Transcom.

"Dat werknemers zich nu internationaal organiseren is dan ook een zeer sterk signaal. Volgens de vakbonden gaan zowel werkgevers als overheden steeds verder in de afbraak van arbeidsrechten van havenarbeiders. Het gebeurt meer en meer dat vakbondsleiders worden ontslagen en werknemers bedreigd wanneer ze zich willen aansluiten bij een vakbond. De vakbonden vragen met deze actie respect voor de arbeiders en voor het recht om zich aan te sluiten bij een vakbond om hun rechten te verdedigen."

De militanten van ACV-Transcom in de drie Belgische havens, hebben maximaal een uur het werk neergelegd om aan hun collega’s de doelstellingen van de actiedag toe te lichten. “Het is bijzonder belangrijk dat zij zich bewust worden van het feit dat hun buitenlands collega’s niet hun concurrenten zijn, maar dat ze zich tesamen over de grenzen heen moeten organiseren om de steeds weerkerende aanvallen op hun leef- en werkomstandigheden het hoofd te bieden”, zegt Michel Claes. De twee andere vakbonden BTB en ACLVB wilden niet deelnemen aan de actie.

Omdat voor ACV-Transcom internationale samenwerking erg belangrijk is, werkt ze al sinds 2013 aan de uitbouw van een internationale werking in en voor de havenarbeiders onder het motto “ vakbondswerk stopt niet aan de grens”.






  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post298

Global unions call on EU for action to protect seafood industry workers

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 27 Apr, 2016 17:48

Two global union federations representing millions of workers worldwide will meet with the European Union (EU) commission on fisheries this week to call for an expansion of legislation to protect fishers and workers employed in the production of seafood.

The meet will coincide with the Brussels Seafood Expo Global, which brings together more than 2000 fish and aquaculture companies.

The European Transport Workers Federation (ETF), International Transport Workers’ Federation (ITF), European Federation of Food, Agriculture and Tourism Trade Unions (EFFAT) and International Union of Food, Agricultural, Hotel, Restaurant, Catering, Tobacco and Allied Workers' Association (IUF) want to see concrete mechanisms developed for ensuring respect for labour rights by companies whose products are imported into the European Union.

Chair of the ITF fisheries section committee Johnny Hansen said: “The current EU yellow card system only officially looks at a country’s IUU (illegal, unreported and unregulated) fishing violations. We know that on occasion extreme labour violations are taken into account because time and time again it has been shown that these are linked with IUU fishing. What we would like to see is the commission adding all labour violations officially to their considerations of the seafood card system. That’s not going to happen overnight but we have to make a definitive start backed up by robust legislation.”

IUF general secretary Ron Oswald said: “Barbaric human rights abuses in the fishing industry have been brought to the public’s attention through media exposure, but the abuses in many cases continue because the companies are under no real pressure to comply with international human rights standards. Effective mechanisms must urgently be developed to ensure that companies that export their products to the European Union respect the right of workers to form trade unions and to negotiate their conditions of employment. Companies which fail to do so must face meaningful consequences.”

A rally was held outside the Expo venue to raise awareness among participants of the ongoing human rights abuses in the industry. The case of Citra Mina workers, sacked for trying to form a union in General Santos in the Philippines was particularly highlighted. Michel Claes, general secretary ACV Transcom said: "Our message was received. We will now monitor the next months if the Commission takes our recommendations for granted."





  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post291

Themadag: internationale samenwerking havenarbeid

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 15 Mar, 2016 19:55

Op 8 maart vond in de Haven van Antwerpen onze themadag voor een wereldwijde eerlijke havenarbeid plaats. Daar werden de resultaten van de werkgroep internationaal werk aan onze militanten uit de drie havens voorgelegd. De werkgroep, intussen omgedoopt tot Transcom Internationaal Netwerk (TIN), zal in de toekomst verder werken aan de verbetering van de werk- en leefomstandigheden van havenarbeiders, binnen een wereldwijde samenwerking en solidariteit.


Het verschil maken. Anders zijn in aanpak, beoordeling en communicatie. Met de oprichting van een werkgroep internationaal werk onder begeleiding van algemeen sectorverantwoordelijke Michel Claes krijgen militanten een eerlijke kans om mee te participeren in de boeiende wereld van internationaal vakbondswerk. Om uiteindelijk het verschil te maken, niet enkel op congressen met een eenmalige aanwezigheid, maar met de opdracht de leef- en werkwereld van de leden op wereldvlak beter te leren kennen, doch ook deze waar het kan, te verbeteren. De resultaten van de werkgroep internationaal werk werden op 8 maart voorgelegd aan de geïnteresseerde militanten uit de drie havens.

De bijdragen over veiligheid, de ITF Dockers clause, de ITF lashing campagne met een overzicht van de gerealiseerde doelstellingen werden erg gesmaakt door de aanwezigen. Het was immers een gesprek van havenarbeiders tot havenarbeiders. En het was voor allen een openbaring dat de resultaat van dit werk zo ingrijpend kan zijn op de eigen werkomgeving. De weg naar de International Dockworkers Council kwam uiteraard aan bod. Havenarbeider is een van de laatste subculturen in de arbeiderswereld. De eigenheid is nog steeds een stuk van het erfgoed waar havenarbeiders aan gehecht zijn en blijven. Daarom dat zij er nog steeds in slagen de aanvallen van de Europese neo-liberalen af te slaan. Met relatief succes, want de namiddagsessie waarbij de militanten mochten participeren aan de IDC werkgroep van de Europese zone, bracht ons met een smak terug met beide voeten op de grond.


Nergens is de afbraak van loon-en arbeidsvoorwaarden groter dan in landen als Griekenland en Portugal. Bedrijven uit socialistisch – communistisch georiënteerde landen als Singapore en China spannen hierbij de kroon. Een PSA-terminal in Portugal verlaagde de lonen tussen 2006 en 2016 met ongeveer 1.400 euro per maand, van 2.000 naar 600 euro per maand voor hetzelfde werk. Cosco, een toonaangevende rederij uit de volksrepubliek China, veegt de vloer aan met de rechten van de havenarbeiders uit de Griekse haven Piraeus. In beide bedrijven zwaait een eigen bedrijfsvakbond, een yellow Union, de plak. De vakbondsleiders zijn kaderleden uit het eigen bedrijf. Van inspraak en onafhankelijkheid is er geen sprake.

In landen als het Verenigd Koninkrijk is het recht tot staken herleid tot nul. De arbeiders hebben er geen rechten meer, en toch is het nog allemaal niet genoeg. Het nakende referendum over het verlaten van de EU dreigt de arbeiders terug te katapulteren naar de rechteloosheid van voor WO I. Vele sociale voordelen kwamen er enkel onder toedoen van de EU, iets wat onze leden zich amper kunnen voorstellen.

In België leeft de gedachte dat het door de EU is dat we achteruit boeren. Het kan dus nog veel slechter en het is enkel door een sterke vakbondswerking dat onze sociale zekerheid stand houdt. Dit was ook de boodschap van Voorzitter Katrien Verwimp, die erop hamerde dat internationaal werk niet mag uitmonden in een enge benadering die enkel voor “ons” havenarbeiders geldt. Global Unions zijn gemaakt om ons een sterke stem te geven, een stem voor iedereen.


Een tussenkomst door onze collega’s van de Poolse vakbond “Solidarnoz” over de toestand op de Dansk Container terminal werd door externe tussenkomsten onmogelijk. Het was niet het enige incident. Voorzitter Marc Storms benadrukte dat internationaal werk heel veel werk met zich meebrengt, niet alleen onderweg maar ook op de sociale media. Hij bedankte alle miltanten van de werkgroep internationaal werk, intussen omgedoopt tot Transcom Internationaal Netwerk (TIN), die met veel inzet en kennis deze themadag mee vorm gaven. Een opdracht waaronder iedereen zijn schouders moet zetten. Van hoog tot laag, maar met de klemtoon op de leden en militanten die de sleutel in handen hebben om het verschil te maken. In november komen we terug met een stand van zaken.

We’ll never walk alone again !

Met dank aan Max, Bart, Jeff, Pieter, Bram, Gaizy, Kim, Matthias en Pierre.





  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post288

ITF and IDC promoting justice for dockers

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 10 Feb, 2016 18:50
Leaders of the ITF and IDC (International Dockworkers’ Council) met in Barcelona, Spain, at the end of last week to look at ways the two organisations can work together to defend dockworkers’ rights.

The one-day high level meeting agreed a statement of intent that committed both organisations to ‘find ways of working more closely together with the aim of strengthening solidarity between dockworkers' globally and supporting each other in fighting back against attacks on their working terms and conditions, and job security.’

The statement continued: ‘These common challenges faced by our members are the result of significant changes in maritime transport, and some employers and governments pursuing a neo-liberal agenda characterised by union busting including through automation, the casualisation of jobs and deregulation of labour standards and protections. Collective agreements are increasingly being violated and we are concerned over health and safety conditions in ports, as well as attempts to limit dockworkers’ ability to exercise their trade union rights.

‘We have established a joint committee to develop a strategy and plan actions urgently to tackle the key challenges and issues faced by dockworkers globally.’

The ITF and IDC also agreed to work together on campaigning and solidarity support to secure and maintain dockworkers' rights internationally, especially in the global terminal operating companies (GNTs), and managing the impact of automation, securing lashing work and respect for dockworkers’ jurisdiction.

ITF president and dockers’ section chair Paddy Crumlin described the meeting as a landmark event. “This meeting was hugely worthwhile,” he said. “It brought together two organisations committed to fighting for dockers. As a result of today we are now best placed to promote the rights and roles of this vital workforce.”

Jordi Aragunde, IDC general coordinator, also welcomed the results of the meeting, saying it was designed to further joint efforts to aid and represent dockers worldwide. He added that it was a pleasure to see it result in such concrete outcomes.





  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post285

#FOC, #NoPlaceToHide

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 05 Feb, 2016 18:26
FOC
The vehicles carrier Cosco Tengfei is registered in Panama while the owner, COSCO, is obviously based in China. This makes the vessel FOC. ITF is keeping since many decades, together with it's affiliates, a dedicated FOC campaign. One of the goals of this campaign is to ensure decent working and living conditions on board of FOC vessels.

ITF inspection
The Cosco Tengfei came in Antwerp to load 200 cars. The Belgian ITF Inspectorate boarded the vessel upon arrival to verify the work and living conditions and to ascertain if the vessel was covered with an ITF approved collective bargaining agreement. Christian Roos, ITF inspector for ACV Transcom says: "Today we ascertained that a Chinese Able Seaman is working for wages below the ILO guidelines. The applicable terms and conditions are not ITF compliant and are more or less 40% lower than the ITF rates. This is social dumping. This is race to the bottom."

Solidarity
Whilst the ITF inspections was taking place, the local dockers unions ACV Transcom, BTB and ACLVB were keeping a solidarity action. They confirmed their dedication to the FOC campaign and acknowledged that the words "FOC, NO PLACE TO HIDE" are in Belgium very much applicable. As for the Cosco Tengfei, she is on the radar of the Belgian transport workers unions. To be continued...

  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post284

FOC, NO PLACE TO HIDE

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 05 Feb, 2016 18:10
FOC
De Cosco Tengfei is een car-carrier die onder Panamese vlag vaart waarbij het duidelijk is dat de rederij, COSCO, van Chinese origine is. Met andere woorden dit schip is een FOC (flag of convenience) schip. ITF houdt wereldwijd, samen met zijn aangesloten transportvakbonden, sinds decennia een FOC campagne. Deze campagne streeft er onder andere naar dat de zeevarenden tewerkgesteld op FOC schepen kunnen werken onder aanvaardbare loons- en arbeidsvoorwaarden.

ITF inspectie
Het schip kwam vandaag auto's laden in Antwerpen, 200 stuks. Het ITF inspectoraat in België ging aan boord om de arbeidsvoorwaarden te controleren en om af te toetsen of het schip afgedekt was met een ITF CAO. Christian Roos, ITF Inspector voor ACV Transcom: "Wij hebben vandaag vastgesteld dat een Chinese matroos wordt tewerkgesteld aan loonvoorwaarden beneden de ILO richtlijnen. De loon- en arbeidsvoorwaarden voor matrozen zijn niet ITF conform en liggen ca 40% lager dan de ITF aanvaardbare minimums. Dit is social dumping. Dit is race to the bottom."

Solidariteit
Tijdens de inspectie vond een solidariteitsactie plaats door ACV Transcom, BTB en ACLVB. Ze betuigen opnieuw hun toewijding in de FOC campagne en bevestigen hiermee dat de leuze FOC, NO PLACE TO HIDE in Belgie werkelijk van toepassing is. De Cosco Tengfei en 8 andere schepen van deze rederij staan nu op de radar van de Belgische transportvakbonden. Wordt vervolgd.



  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post283

Information on the conflict in Terminal Cuenca del Plata in Uruguay with the Belgian company Katoen Natie

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 11 Sep, 2015 14:10

Since 2001, this company is concessionaire of the specialized container terminal port of Montevideo.

This group has terminals in several European countries such as Belgium, France, Germany, and Spain.

This past year gave birth to a rather bitter conflict, which unfortunately resulted in the dismissal and termination of the collective agreement.

These days, once again, we are facing a new conflict: Since last Friday, all operations have been stopped indefinitely. The current conflict stems from the refusal of the company to ensure its workers' wages, along with their refusal to sign an agreement for decent working conditions.

The company strictly refuses to sign any agreement that involves improvements or stable working conditions for workers. The SUPRA believes the conflict will harden with the passing of days, and that it would be helpful to exert pressure on this group, with respect to the capacity of external observers, as this conflict-deregulation of port work- involves the entire European economic community.

The SUPRA (Single Port Union and Allied Branches) is the Uruguayan union that brings together all dockworkers of Uruguay and is an affiliate member of the IDC.

Marc Storms
International Working Group
ACV Transcom Maritime



  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post269

“North Range” havenbonden versterken samenwerking

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 28 Aug, 2015 11:34

De havenvakbonden van de grootste havens in België, Nederland, Frankrijk, Groot Brittannië en Duitsland kwamen gisteren samen in Rotterdam. Ze bespraken hoe ze kunnen omgaan met de uitdagingen waarmee hun leden worden geconfronteerd. Er werd beslist de samenwerking te verhogen en daarvoor werd ter plaatse de North Range Port Unions’ Coordination Board opgericht.


Michael Voet , ACV-Transcom: "Wij werken mee aan dit mooie initiatief van de betrokken havenvakbonden en juichen de ondersteuning door ITF, ETF en IDC toe. Een eerste probleem is de toenemende druk op de loon- en arbeidsvoorwaarden van havenarbeiders door de dalende volumes en cargoprijzen in de oost-west trafiek in de Le Havre Hamburg range. Aansluitend hebben we ook de toenemende problematieken rond automatisatie en selfhandling en de problemen waarmee vakbondsvertegenwoordigers kampen als ze sommige terminals van DP World willen bezoeken".

Samenwerking versterken
Torben Seebold, verdi.di (Duitse vakbond): “We hebben allemaal te kampen met dezelfde uitdagingen. Vakbonden in de North Range hebben een geschiedenis van solidariteit die teruggaat tot de tijd van de strijd tegen de twee port packages. Vandaag beslisten we om onze samenwerking te versterken en samen te werken aan items zoals overcapaciteit en automatisatie. Die zullen mogelijk de arbeidsvoorwaarden en werkzekerheid van onze leden negatief beïnvloeden”.

DP World
Ook DP World (DPW), de wereldwijde operator die aanwezig is in bijna alle grote havens in de North Range, kwam aan bod. De vakbonden concludeerden dat in DPW Rotterdam maar één cao werd getekend na een felle strijd, dat er voor DPW London nog steeds problemen zijn in het onderhandelen van een cao en dat ze daarom de krachten gaan bundelen om deze problematiek samen aan te pakken.

“We gaan er op letten dat er cao’s worden afgesloten die de voorwaarden van de havenarbeiders verbeteren en die het de werkgevers niet mogelijk maken om de voorwaarden van onze dokwerkers verminderen”, aldus Anthony Tetard, CGT Frankrijk.

Tijdens de vergadering werd ook ondersteuning betuigt met de collega’s in Australië en Indonesië die momenteel problemen hebben met Global Network Operator Hutchinson Ports Holdings.

De aanwezigen op de vergadering waren ACV-Transcom, BTB-ABVV, Syndicat des Dockers du Port du Havre, ver.di, FNV Havens en Unite the union.

  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post268

ETF havenbonden komen samen in Berlijn

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 01 Apr, 2015 19:31

Het rommelt in Europees havenland. Vroeger eindigde de vergadering met de rapporten vanuit de lidstaten, thans komen deze op de eerste plaat. De lijst van landen waar er problemen zijn met de bescherming van de havenarbeiders wordt steeds langer. In de EU zijn het ofwel de regeringen zelf, ofwel de werkgevers initiatiefnemer of betrokken bij de afbouw van het dokstatuut.


We overlopen even het rijtje:

In Noorwegen valt in de ene na de andere haven het dokstatuut. Hier zijn de werkgevers aan zet. In 8 havens zijn de havenarbeiders thuis zonder werk terwijl het werk is overgenomen door anderen. Interimarbeid doet zijn intrede. Niet veel zicht op een spoedige kentering

In Nederland pleit Dubai Ports van een overheveling van de overslagactiviteit naar de IT sector. Er komen volgens hen geen dokwerkers meer aan te pas. Het grote deel is geautomatiseerd en de machines worden datagestuurd. Zij die operationeel zijn op de bedrijven behoren tot onderaannemers zoals kuipers en die hebben eigen cao’s. Tevens is er een interne discussie over de rol en de plaats van de jongere dokwerkers binnen de vakbond. Zij andere thema’s op tafel, onderwerpen die hun toekomst aanbelangt. Een grote groep organiseert zich in de “Dockers Society”.

In Spanje zijn na de veroordeling door het EU hof de onderhandelingen met de regering op gang gekomen. Een voorstel om alle dokwerkers af te danken en daarna terug aan te nemen in de bedrijven is van tafel geveegd. De vakbonden leggen na een stakingsdreiging een voorstel op tafel.

In België heeft het Ministerie een derde ontmoeting gehad met de commissie en werd de voorbije weken een brief gestuurd naar de EU commissie. De initiatieven naar de commissie toe kwamen er nadat ACV op haar startdag in September 2014 uitleg vroeg aan het Ministerie van Arbeid over de verdere procedure van de ingebrekestelling. Er wordt door ETF op aangedrongen dat de vakbonden in de lidstaten alles in het werk stellen om veroordelingen door het Europees Hof te vermijden. De EU commissie geeft intussen het overleg tussen de Belgische overheid, werkgevers en vakbonden nog steeds een kans. Dit overleg gaat nog steeds door.

In Italië werd op 6 maart gestaakt tegen de regeringsplannen om de HA te liberaliseren. De havenarbeid is daar geen alleenstaand geval, vele beroepen zijn beschermd en vormen het onderwerp van hervormingen.

In Gdansk-Polen, eens de bakermat van de vrije vakbond in het communistische oosten van Europa, zit het ook niet goed. Bij Dansk Container Terminal werkt Solidarnosz (stond aan de bakermat van een vrij Polen) aan de heropbouw van de vakbondsstructuren doch het is daar niet van de poes. Vakbondsleiders worden sterk geïntimideerd en bij herhaling op straat gegooid. Een gevraagde lening bij de Wereldbank om de terminal uit te breiden wordt betwist door ITF omdat het bedrijf de vakbondsrechten en dus de mensenrechten niet respecteert. Volgens de werkgever(s) duwt de vakbond zo het land in de afgrond (op welk verdiep hebben we dit nog gehoord). Intussen mag de vakbond het bedrijf niet meer binnen. In Logispor van Katoennatie te Antwerpen mag de vakbond ook niet binnen. Onderhandelingen gebeurt met advocaten, niet met vertegenwoordigers van de werkgevers.

Belangrijk nieuws over Lashing and Securing. Na een jarenlange kaalslag op dit dokwerk keert het tij. De sectie ging akkoord om een campagne uit te werken die ertoe moet leiden dat in de verschillende landen de dokwerkers dit werk opeisen. In de vette jaren hebben nogal havenbonden onder druk van de achterban dit werk , veelal vuil en lastig, overgelaten aan onderaannemers of bemanning. Door de sanering van de jobs aan de wal komt het besef terug dat kuiperij evengoed dokwerk is. Een reactie die in vele landen op veel verzet stuit, zeker vanwege rederijen doch ook vanwege stouwers. Wordt vervolgd.

Een werkgroep gaat met onmiddellijke de gevolgen van de automatisering van het dokwerk aanpakken. De grenzen zijn niet langer beperkt tot havenbonden, ook anderen zoals bedienden, moeten rond de tafel komen. De evoluties in verband met de steeds verder intrede van computer gestuurde processen onder de kraan liggen aan de oorzaak van een snelle afbraak van het dokwerk.

Een laatste, zeer belangrijk onderwerp handelde over Vlissingen. Deze haven gaat met steeds meer trafieken lopen, nu ook in Antwerpen. Buiten Verbrugghe doet iedereen daar wat hij wil. Kloosterboer, zeer agressief op de internationale fruitmarkt, werkt zonder cao. Volgens de woordvoerder van FNV is het een bedrijf waar het personeel niet kan gesyndikeerd worden, dus kan er geen cao gesloten worden. Vraag om deze haven Port of Convenience te verklaren. Dit wil zeggen dat zij dan geboycot wordt.

Michel Claes





  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post257

Neen aan de arrogantie van Viking River Cruises

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 25 Mar, 2015 13:28
Opnieuw internationale actie in de binnenvaart:

Op 25 maart verzamelde een delegatie van ACV Transcom in Amsterdam. Zij gingen in op de oproep van de collega's van Nautilus International om actie te voeren in Amsterdam tegen het personeelsbeleid van Viking River Cruises.

Viking River Cruises is een grote internationale onderneming actief in de toeristische sector. Zoals de naam het al zegt zijn ze gespecialiseerd in cruises. Hun river cruise schepen doorkruisen gans Europa en stellen meer dan 600 varenden tewerk. Kortom een topspeler in dit marktsegment welke gehuisvest is in Zwitserland (geen deel van de Europese unie; belastingtechnische voordelen; geen Europese directieven enz)

Doch zij willen hun winsten nog meer verhogen door schaamteloos eenzijdig loonsverlagingen door te voeren. Half januari mailden zij hun medewerkers dat zij in de toekomst (in concreto vanaf de dag nadien) niet meer in Zwitserse Franken uitbetaald worden maar in Euro's en dat de omzetting gebeurde aan tarieven van een half jaar geleden. Een gemiddelde netto inlevering van rond de 15% voor elkeen. Reden: de koers van de Zwitserse Frank is de laatste maanden sterk gestegen.

De spontaan protesterende werknemers direct werden op staande voet ontslagen met gevolg dat de overblijvers hebben moeten slikken.

Voorts weigert de directie van Viking River Cruises elk gesprek met een vakbond. Zij weigeren elke bemoeienis van de vakbond.

Op 25 maart werden 8 (!!!) nieuwe grote passagiersschepen gedoopt met een schare internationale gasten en klanten. Vandaar het juiste moment om als internationale vakbonden actie te voeren en ons ongenoegen te laten blijken over deze laag bij de grondse praktijken.

Met afgevaardigden uit België; Nederland; Duitsland; Frankrijk ; Zwitserland; Verenigd Koninkrijk en Kroatië hebben wij, tot ergernis van de directie, onze stem laten horen en de vele gasten geïnformeerd met onze pamfletten.

Ook langs deze weg vragen wij jullie solidariteit. Dit kan je doen door de volgende elektronische petitie te ondertekenen. www.ipetitions.com/petition/stop-the-viking-pillage

Klik hier voor een pamflet met meer info.

  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post256

Het Maritiem Arbeidsverdrag in de praktijk: MV Andromeda

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 17 Mar, 2015 19:00
Het Maritiem Arbeidsverdrag of het verdrag betreffende maritieme arbeid (Maritime Labour Convention, beter gekend als de MLC 2006) is een verdrag van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) dat in 2006 is gesloten. Het verdrag heeft als doel de arbeidsomstandigheden en -voorwaarden van zeevarenden te verbeteren. Zo werden o.a. de arbeidsovereenkomsten verbeterd en kwamen er extra garanties i.v.m. de uitbetaling van de lonen. Bepaalde inbreuken tegen de MLC 2006, zoals het niet uitbetalen van lonen, kunnen na inspectie door de scheepsvaartinspectie (PSC – Port State Control) leiden tot detentie van een zeeschip.


MV Lotta
Het verhaal start met de MV Lotta met aan boord een Russische bemanning varende onder de Russische vlag. Enkele dagen na aankomst werd Christian Roos, ITF inspector voor ACV Transcom, gecontacteerd door de bemanning. Deze waren al enkele maanden niet meer betaald. Er was ook een tekort aan provisies, drinkwater en gasolie voor de generatoren. Ondertussen werd het schip aan de ketting gelegd voor onbetaalde facturen van een scheepswerf in Riga. De rederij werd door de ITF inspector gecontacteerd met het verzoek om actie te nemen maar reageerde niet.

Omdat de lonen toen al 3 maanden niet meer werden betaald, omdat er geen provisies meer aan boord waren en omdat de levensomstandigheden niet meer door de rederij konden worden gegarandeerd werd het schip en haar bemanning vanaf dit moment als “abandoned” (achtergelaten door de rederij) beschouwd.

Vanaf dat moment werd bekeken wat de verkoopwaarde van het schip was en of er mogelijkheden waren om via een juridische procedure het schip te verkopen om zo de bemanning haar lonen te kunnen betalen. Er werd ook gekeken om de bemanning te repatriëren. Het Seamencentre Zeebrugge assisteerde deze eerste dagen met provisies, MBZ assisteerde met walstroom en “fresh-water”.

De Lotta was geregistreerd in Rusland en in dit land was toen de MLC 2006 al van toepassing. De ITF inspector contacteerde en informeerde de Russische vlaggenstaat over de precaire situatie aan boord. Binnen de 24 uren kwam een vertegenwoordiger van het Russisch consulaat uit Antwerpen aan boord om het nodige te doen.

De Russische vlaggenstaat kwam zijn verplichtingen na en verplichtte de rederij om de lonen van de bemanning te betalen, de bemanning te repatriëren en om provisies te voorzien voor de resterende bemanning aan boord. Het Seamencentre Zeebrugge voorzag al deze maanden morele assistentie en op gepaste momenten een attentie voor de bemanning die aan boord bleven. Soms was een tussenkomst van de ITF inspector nog wel eens nodig om de lonen te laten betalen maar uiteindelijk is ieder bemanningslid van de Lotta naar huis gegaan met volledige uitbetaling van alle lonen.


MV Andromeda
In oktober 2014 kwam het schip in handen van een Griekse rederij. Het schip kreeg de vlag van Moldova en de naam Andromeda. Moldova heeft de MLC 2006 niet geratificeerd maar past de conventie wel toe. Een nieuwe bemanning kwam, gespreid over een tweetal weken, aan boord met arbeidscontracten die niet conform waren met de standaarden en richtlijnen van de MLC 2006. Zo stond er o.a. een clausule in de contracten dat 1.000 USD van het eerste loon zou worden ingehouden om hen terug naar huis te sturen indien hun prestaties niet voldeden aan de verwachtingen.

Eind december 2014 contacteerde de bemanning de ITF inspector. Sommigen waren toen al 2 maanden aan boord zonder loon. De rederij werd gecontacteerd maar die verwees naar de 1.000 USD clausule. Volgens de rederij waren bepaalde bemanningsleden nog niet gerechtigd om hun loon te ontvangen. Met een maandloon van 800 USD moest men eerst 5 weken werken alvorens er loon kan worden uitbetaald. M.a.w. de eerste 2 maanden geen loon. Deze redenering werd verworpen door de ITF inspector omdat de MLC 2006 voorziet dat de lonen maandelijks moeten worden betaald. In de daaropvolgende onderhandelingen werd overeengekomen dat de rederij de lonen zou betalen gedurende het weekend voor Kerstmis. Daags voor kerstavond waren er nog steeds geen middelen overgemaakt. De ITF inspector vraagde de PSC in België om een inspectie. Het schip werd op kerstavond door PSC onder detentie geplaatst voor o.a. het niet uitbetalen van de lonen. Tijdens de PSC inspectie werd ook vastgesteld dat de arbeidscontracten niet conform waren met de MLC 2006.

Begin januari contacteerde de bemanning terug de ITF inspector. De provisies waren bijna op en er was een tekort aan drinkwater. Omdat er enkel nog wat pasta en rijst over was, was de bemanning beginnen vissen om zo hun voorraden wat aan te vullen. De rederij werd door de ITF inspector gecontacteerd maar weigerde actie te nemen. Het Seamencentre Zeebrugge, Stella Maris Brugge en de Sailors’ Society werden gecontacteerd en via liefdadigheidsacties slaagden ze erin om de bemanning 6 weken van provisies en drinkwater te voorzien. Deze organisaties voorzagen de bemanning tevens van de nodige mentale ondersteuning en voorzagen hen ook van wat extra’s gedurende de tijd dat de Andromeda afgemeerd lag in de haven.

Begin januari werd besloten om met de betrokken partijen een werkgroep op te richten. Iedere 14 dagen kwamen de Zeebrugse havenautoriteiten, de scheepvaartinspectie, de maritieme politie, het agentschap, de ITF en de laatste keren een afvaardiging van de rederij samen op de MBZ om de situatie te evalueren en te coördineren. Deze samenwerking genereerde een positief momentum die uiteindelijk resulteerde in een doorbraak in deze zaak. Omdat de lonen reeds meer dan 2 maanden niet meer werden betaald en omdat de rederij niet meer voorzag in aanvaardbare levensomstandigheden voor haar bemanning werd eind januari beslist dat het schip als "abandoned" kon worden beschouwd. Moldova, de vlaggenstaat van het schip, werd door de ITF inspector gecontacteerd en er werd hen gevraagd om hun verantwoordelijkheid, zoals beschreven in de MLC 2006, op te nemen.

Onder druk van de vlaggenstaat kwam de rederij half februari 2014 terug naar Zeebrugge. De certificaten van het schip waren ondertussen verlopen en Moldova weigerde nieuwe af te leveren zolang de situatie met de bemanning niet werd opgelost. In een vergadering tussen de rederij en ITF vertegenwoordigers besliste de reder op 14 februari om de lonen tot eind december 2014 cash te betalen. 2 weken later werden de lonen van januari cash betaald. Samen met de lonen van maart werd voor ca 39.000 USD aan lonen uitbetaald.

Vanaf half februari veranderde de situatie op een positieve manier. De rederij voorzag het schip van provisies, de levensomstandigheden aan boord verbeterden en het schip werd klaargemaakt voor diverse inspecties. De sfeer aan boord onder de bemanning werd merkbaar beter. De beslagen van de schuldeisers werden gelicht. Op 12 maart 2015 werd het schip, na inspectie van de Belgisch PSC, vrijgegeven. De Andromeda vaarde om 17 u, na bijna anderhalf jaar in de haven, Zeebrugge uit om te gaan laden in Amsterdam. Met een tevreden bemanning die volledig werd betaald, in verbeterde levensomstandigheden, aan boord van een veiliger schip.

Christian Roos, ITF inspector: "Dit toont aan dat een gecoördineerde aanpak met betrokken partijen in combinatie met de toepassing van de standaarden en richtlijnen van de MLC 2006 in dergelijke situaties werkt. De komende aanpassingen in de MLC 2006 brengen voor de zeevarenden extra garanties mee. De MLC 2006 zal er uiteindelijk voor zorgen dat zeevarenden betaald worden en dat ze thuis geraken indien het schip door een rederij wordt achtergelaten in een haven."

  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post255

International Women's Day 2015 - 8th March

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 06 Mar, 2015 20:18

International Women’s Day is recognised, celebrated and supported by thousands of organisations and individuals across the world. For the ITF family it is about helping to secure rights for women, and raise their visibility and participation in the union movement.

It’s an opportunity for unions all over the world - men and women - to stand together, support their female members and address the issues facing women transport industry workers in every sector.

This year, alongside the other activities taking place, we are calling on unions to stand in solidarity with trade union leader Jimena Lopez, sacked from her cabin crew job for her union activities.

Click here to read more.



  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post253

Oslo-ship in de rouw

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 23 Feb, 2015 18:55

Yilport, een Turks bedrijf, baat sinds 1 februari een containerterminal uit in de haven van Oslo. De haven van Oslo is in eigendom van de stad Oslo. Onze collega's van de Noorse Transportwerkers Federatie (NTF) proberen reeds weken tevergeefs om met deze nieuwe uitbater een CAO voor deze terminal af te sluiten.

UNION BUSTING
Yilport wilt geen CAO afsluiten. Gesprekken met een door de staat aangestelde bemiddelaar werden door het bedrijf geweigerd. Ondertussen heeft het bedrijf niet erkende havenarbeiders tewerkgesteld. Een inbreuk op ILO 137, de dock labour conventie, die door Noorwegen werd geratificeerd.


SOLIDARITEIT
NTF heeft de terminal onder boycot en heeft havenarbeidersvakbonden in Europa om solidariteit gevraagd. ACV Transcom heeft vandaag deze vraag positief beantwoord. Want, An Injury to One - is an Injury to All. De Leyla Kalkavan, een schip die tussen Antwerpen en Noorse havens containers vervoert, werd vandaag door een delegatie van ACV Transcom en de ITF Inspector voor ACV Transcom bezocht.

Steven Verbeek vertelt: "We hebben vandaag pamfletten verspreid en een duidelijke boodschap aan de rederij en het bedrijf Yilport overhandigd. Tijdens de inspectie door collega Christian Roos kwamen bepaalde zaken aan het licht die niet correct waren. De ITF inspector zal dit nu verder opvolgen. Wij wachten nu op een antwoord op de waarschuwing die wij hebben overgemaakt."

ACV Transcom volgt deze zaak van dichtbij op en sluit verdere acties niet uit. Na een uur werden de cargo-operaties aangevat.


Klik hier om het pamflet te downloaden






  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post252

DECLARATION OF THE EUROPEAN DOCK WORKER’S MEETING

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 22 Jan, 2015 14:19


15 countries – 32 ports


The trade union organizations of the different European ports want to express their deep distress and concern regarding the situation of the dock labor sector that has arisen from the actions of the European Union institutions.

First of all, we are outraged by the judgment of the Court of Justice of the European Union dated December 11, 2014. The legal judgment is based on facts which do not correspond with reality (the supposed requirement for all companies to be part of a pool and the impossibility of participating in the selection of port workers), which are the basis for questioning how the Spanish port system works and which are a way of imposing a fast and regressive legal modification. The whole is based on the supposed infringement of free movement of companies, when in reality there are foreign companies installed in many Spanish ports. This is simply a legal procedure in response to deep political motives.

Secondly, the European Commission has initiated procedures against the Belgian port system on almost the same terms as they did in Spain. Once again they are questioning the way work is organized, which has proved to be effective and useful for productivity, labor stability and the general interest.

The two realities which have been explained are not anecdotal nor coincidental, but they are part of a pre-established plan to attack the working system of dockers, not directly by the States and the employers’ associations of the sector, but by using the Court of Justice of the EU as the executing body by means of the European Commission. They are simply responding to the interests of some multinationals as well as some shipping companies.

In these circumstances, the only alternative which is left for the dockers, is to start mobilizing their selves to defend labour stability, employment security, the general interest and the system of social protection.

We do not renounce Social Dialogue and with respect to the antecedent, we - through the secretariats of the IDC and the ETF - request an urgent meeting with Mrs. Violeta Bulc, the European Commissioner of Transport in order to position ourselves with respect to the conflict that has arisen. We want to put forward that the so-called Social Dialogue with the European Institutions has actually been a social monologue, because they have been dealing with matters which are not of capital but of minor importance for the Dock workers’ sector. Once the European Commissioner of Transport summons us, we will also request her to invite the representatives of DG Move to attend the Social Dialogue meetings.

Therefore the trade union organizations present - affiliated to the IDC and the ETF - will transfer to their respective organizations the clear commitment to defend the stability of employment. If necessary we will organize more meetings, similar to today’s meeting of the Dockers of European Ports, to defend the interests of the dockers. We are against the attack on the rights of dockers in Rotterdam, the British, Portuguese, Slovene, Croatian and Norwegian ports, and the privatization of the Port Authorities of Greece, as related by the participants.

Barcelona, January 20, 2015



Klik hier om het document te downloaden.

  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post246

2014 Action Week, Transport workers fighting back!

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 10 Oct, 2014 13:51
ACV Transcom werd door ITF gevraagd om gisteren deel te nemen aan een internationale actiedag rond containerveiligheid. Onveilige containers brengen transportwerkers, het brede publiek en het leefmilieu in gevaar.

Het schuiven van lading, overladen containers zorgen ervoor dat vrachtwagens van de weg afraken of hun lading verliezen. In de havens zorgen foutieve informatie over containergewichten voor onevenwichtig geladen schepen. Een risico voor de havenarbeiders als ze een schip aan het lossen zijn. Verkeerd geladen schepen kunnen zinken, een bedreiging voor de bemanning en het milieu. Op het spoor zorgen slecht geladen containers voor ontsporingen. Tijdens het lossen worden chauffeurs en magazijnarbeiders blootgesteld aan gevaarlijke gassen.

We waren aanwezig om chauffeurs en passanten te informeren in de havens van Antwerpen en Zeebrugge.



  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post220

De Maandagblog

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 11 Aug, 2014 15:59

Het ITF Congres ging vandaag inhoudelijk van start met de plenaire zitting nieuwe stijl. Het activiteitsverslag was geen opsomming van feiten, het was een getuigenis van vakbondsvertegenwoordigers uit alle windstreken.

Rode draad in hun verhaal is de vijandige houding van politieke machthebbers die de zijde kiezen van grote multinationals die met alle middelen waarover ze beschikken vakbondsrechten en solidariteit bestrijden. Sommigen gaan daarin zeer ver.

In Midden-Amerika zijn niet langer vrijheidsstrijders maar vakbondsleiders het voorwerp van politieke moord. Het antwoord hierop is internationale solidariteit. Het congres van 2010 in Mexico riep de aangesloten vakbonden op hun acties over de grenzen van hun eigen land the tillen en alle betrokken partijen in de aanvoerlijnen en logistieke ketting erbij te betrekken. Vele voorbeelden en succesvolle acties werden vernoemd.

Tijdens de namiddagzitting is de verdere strategie van de internationale transportfederatie ITF behandeld. In onze nationale, regionale in lokale besturen zullen we deze uitdragen en in de praktijk brengen. De ITF zegt alle mogelijke ondersteuning toe.

  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post214

Norway port strike enters sixth month

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 05 Apr, 2014 08:59
Solidarity with Norwegian dockers!



Zie ook deze bijdrage.


Under International Labour Organization (ILO) convention 137, and the ITF dockers' clause, no worker other than a trained, professional docker can carry out loading and unloading work. In contravention of this, some employers in Norway have declared intentions to make use of seafarers to carry out cargo handling duties.

Chair of the ETF dockers’ section Terje Samuelsen said: “The only demand of the NTF is that the employer stick to the conditions of the national agreement. Basically, our only requirement is that dockers should have the preferential right to unload and load work and seafarers should not handle cargo. Employers have decided to take away this right from the dockers.

“This is an attack on our rights. In other words, this is the introduction of Ports package 3! Losing this dispute would mean giving up the national agreement, the rights of dockers to handle cargo in accordance with ILO 137, to which Norway is a signatory, and ripping up the ITF dockers’ clause.”




  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post205

ETF and IDC unions renew solidarity to disputes involving Dockworkers across Europe

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 07 Mar, 2014 11:38
ACV Transcom is 1 van de 20 havenvakbonden aangesloten bij ETF (European Transport Workers’ Federation) en IDC (International Dockworkers’ Council) die op 5 maart l.l. deelnam aan een vergadering in Lissabon. De aanwezige vakbonden herbevestigden tijdens die vergadering hun steun aan de de havenarbeiders van de Portugese vakbond SETC.

Tevens werd de stand van zaken in Griekenland, Noorwegen, Denemarken en Honduras besproken. De nodige resoluties, brieven en verklaringen werden door de vergadering aanvaard.

Meer info vind je terug in de press release ETF/IDC, klik hier.

Resoluties en andere documenten:
Griekenland (privatisering havens), klik hier
Noorwegen (ILO 137 + tewerkstelling niet opgeleide/tijdelijk krachten), klik hier
Denemarken (APM Terminals Aarhus), klik hier
Hounduras (union busting), klik hier









  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post195

Solidariteitsactie Portugese dokwerkers

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 28 Jan, 2014 15:17
Sinds geruime tijd volgt ACV Transcom, samen met de collega’s aangesloten bij ETF en IDC, de ontwikkelingen bij de hervormingen in de Portugese havens.

De onderhandelingen over de Portuguse wet op de havenarbeid werden opzettelijk door de werkgevers vastgezet. Ondertussen hebben ze een nieuw pool opgericht. Erkende dokwerkers worden systematisch vervangen door werknemers uit deze nieuwe pool die voor circa 50% van het loon van de erkende dokwerkers werken. In Lissabon werden reeds 47 dokwerkers zonder geldige redenen afgedankt.

Vandaag heeft het Gemeenschappelijk Vakbondsfront Havens van België een brief overgemaakt aan de Portugese ambassadeur in Brussel. Deze actie past in een reeks van gecoördineerde Europese acties ter ondersteuning van de Portugese dokwerkers.


De problematiek in de Portugese haven is geen alleenstaand geval. Wij denken hierbij aan Fernand Huts en KTN. Tevens vernamen wij recent dat de Letse dokwerkers ook geconfronteerd worden met een mogelijke vervanging door goedkopere krachten.

Wij blijven de zaak verder opvolgen.

An Injury to One is an Injury to All !!!



  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post192
Next »