Vakbonden dumpen 300 paletten op kaai

GentPosted by webmaster 09 Apr, 2013 07:25
Dokwerkers weigeren hout naar Van Hoorebeke Timber te brengen

GENT - De havenvakbonden ACV en BTB hebben gisteren 300 paletten, bestemd voor houtbedrijf Van Hoorebeke Timber, laten lossen op de kaai van het Kluizendok in plaats van in het bedrijf. Ze deden dat om te voorkomen dat het bedrijf vier dokwerkers vervangt door eigen mensen.

Dokwerkers die gisterenvoormiddag bezig waren met het lossen van een schip met 1.100 paletten hout voor Van Hoorebeke Timber, beslisten om het hout niet naar het bedrijf te brengen maar op het Kluizendok te leggen. Ze deden dat als protest omdat het bedrijf vier dokwerkers die in het bedrijf werken, wil vervangen door eigen personeel.

‘Van Hoorebeke Timber wil in de toekomst het hout van de kaai naar hun loodsen laten brengen door eigen mensen en niet langer door havenarbeiders', vertellen Marc Soens (ACV) en Rudy Van Hecke (BTB). ‘Dat gaat in tegen de afspraken. Door de crisis merken we dat veel bedrijven minder havenarbeiders willen inzetten en dat verontrust ons.'

Compromis
Om te voorkomen dat alle 1.100 paletten op de kade belandden, kwam Van Hoorebeke na 300 stuks met een tijdelijk compromis over de brug. Het bedrijf stelt de opzegging uit en zit volgende week met de vakbonden rond de tafel.

‘Dit is ten gronde een discussie over paritaire comités', zegt algemeen directeur Benoit Strauven. ‘De vakbonden vinden dat het paritaire comité van de havenarbeid van kracht is op onze bedrijfsterreinen, terwijl het volgens ons het paritaire comité van de houthandel is. Wij worden hierin gesteund door een advies van de arbeidsinspectie. Wij zijn zeer tevreden over het geleverde werk van de havenarbeiders, maar in deze economisch moeilijke tijden is het noodzakelijk om kostenefficiëntie na te streven. We hopen deze moeilijke periode door te komen zonder verdere belemmeringen vanwege de vakbonden en rekenen op de goede afloop van de onderhandelingen.'

Bron: De Gentenaar