ACV Transcom Maritime

ACV Transcom Maritime

NA 175 JAAR KOMT EEN EINDE AAN DE FERRIES TUSSEN OOSTENDE EN HET VERENIGD KONINGRIJK

KusthavensPosted by webmaster 30 Apr, 2013 16:16

De afvaarten van Trans Europa Ferries vanuit Oostende zijn gestaakt. Het bedrijf legde de boeken neer op maandag 29 april. Hiermee komt een einde aan 175 jaar overtochten tussen Oostende en Groot-Brittannië. De Larkspur en Gardenia varen niet meer uit. De Ostend Spirit is zelfs definitief verdwenen.

Trans Europa Ferries (TEF) is een dochtermaatschappij van Trans Europa Shipping Lines uit Slovenië, dat sinds 1998 actief is in Oostende. Het bedrijf begon in 2004 een auto- en passagiersdienst op de verbinding Oostende-Ramsgate.

De laatste afvaart van de Gardenia richting Ramsgate dateert van woensdag 17 april. Nu ligt het werkloos in de Oostendse haven. De Larkspur lag eerder al aangemeerd in Oostende. TEF verzorgt normaal dagelijks vier overvaarten in beide richtingen van Oostende naar Ramsgate. Het ging al geruime tijd slecht met het bedrijf. Lonen van de arbeiders, de bedienden en de bemanning van de schepen werd laattijdig of zelfs niet betaald.

De gevolgen voor de havenarbeiders zijn niet gering. Sedert 1 januari werd aan de Oostendse havenarbeiders, na bijna 2 jaar, terug bestaanszekerheid betaald bij werkloosheid. Dit komt nu terug in het gedrang door het verdwijnen van TEF, omdat bijna de helft van het contingent van de 25 havenarbeiders werkloos zal worden en geen bijkomende inkomsten voor het fonds Bestaanszekerheid gebeuren.

Wij halen nu terug ons dossier betreft de samenvoeging van de paritaire comités boven en een vereffening van het Fonds Bestaanszekerheid is aangevraagd. Intussen kunnen de werkloze Oostendse havenarbeiders al aan de slag als gelegenheidsarbeider in Zeebrugge. Een overheveling en de daarbijhorende voorwaarden van alle havenarbeiders van Oostende naar het contingent van Zeebrugge moet nog besproken worden maar zal op korte termijn gebeuren. Wij pleiten ervoor dat elk geval de havenarbeiders hun erkenning en werkzekerheid kunnen behouden.

  • Comments(0)//www.acv-maritime.be/#post110