Bemanning Larkspur en Gardenia op weg naar huis

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 03 May, 2013 11:20

Vorige week ging de ferry operator TSL op de fles. Fondsen om de bemanningen van de Larkspur en Gardenia hun 3 maanden loon uit te betalen en naar huis te brengen, zijn er niet meer.

Enkele bemanningsleden vertrokken eerder deze week huiswaarts. Voor de meerderheid moest er een oplossing worden gezocht om hen thuis te krijgen.

Deze ochtend omstreeks 8:30 vertrok de resterende bemannig per autocar richting thuisland.

De autocar werd gestuurd door Capt. Predrag Brazzoduro van de Seafarers' Union of Croatia (SUC) en zal de bemanning op verschillende bestemmingen afzetten. Eens ter plaatse zullen de mensen van SUC, indien nodig, hen verder assisteren om thuis te geraken. Iedereen kreeg van ACV een lunchpakket mee.

ACV Transcom organiseerde 4 ticketten voor de bemanningsleden die eerder deze nacht naar de luchthaven werden gebracht om per vliegtuig af te reizen.

Michel Claes, algemeen sectorverantwoordelijke groep water: Dit drama waarbij opnieuw een ferry operator op het kanaal de boeken neerlegt, bewijst dat internationale solidariteit meer dan nodig is, ook in onze achtertuin. De moordende concurrentie in de transportwereld brengt uitbuiting steeds dichterbij. Het ACV zal, waar nodig en gevraagd, onze buitenlandse broeders en zusters bijstaan, zowel logistiek als financieel.

Christian Roos, ITF Inspector voor ACV Transcom: De bemanning is nu naar huis maar hun loon hebben ze nog niet. Namens de bemanning werd gisteren voor de onbetaalde lonen beslag gelegd op beide schepen. We zijn nu vertrokken voor een juridische strijd die jaren kan duren alvorens er tot uitbetaling kan worden over gegaan.

Wordt vervolgd.