Conflict bij Katoennatie kaai 1227

AntwerpenPosted by webmaster 28 Jun, 2013 14:50
Donderdag werd de controle door een afgevaardigde van de haven van Antwerpen onmogelijk door het verbod van de directie. Deze politiek duurt al een hele tijd.

Meer nog, het bestaansrecht van het Bestendig Bureau en de rol van de afgevaardigden wordt door Katoennatie danig in vraag gesteld. De beker is intussen vol en loopt over. De vakbonden vroegen en kregen solidariteit van de havenarbeiders.

Het antwoord van Katoennatie is ongezien. Na 24u en geen enkele poging om tot een vergelijk, verzoening te komen, kregen de betrokken havenarbeiders, van hoog tot laag, een dagvaarding aangeleverd door een gerechtsdeurwaarder met de eis tot schadevergoeding van 16.500 (zestienduizendvijfhonderd euro) onder de neus.

Als klap op de vuurpijl werd op donderdag 27 juni een dagvaarding in naam van ABES (dochter Katoennatie) gedeponeerd bij ACV, ABVV, ACLVB en Cepa (werkgevers) plus alle individuele vertegenwoordigers, ook de ambtenaren van de FOD, die zetelen in het Bestendig Bureau en vordert een aanvullende bijdrage terug voor de rechtbank. Hiermee plaats het bedrijf zich helemaal buiten de bescherming van de codex. Dit bureau is een doorlopend verzoeningscomité dat klachten van havenarbeiders en patroons aan de haven van Antwerpen wekelijks bespreekt .

Deze oorlogsverklaringen kunnen niet op rekening van de vakbonden geschoven worden en hebben hoegenaamd niets te maken met histories van Polen die schepen lossen.

Het gaat niet meer en niet minder als over de rol van het collectief overleg en de toepassing van Collectieve Arbeidsovereenkomsten