Huts gaat niet naar het buitenland

AntwerpenPosted by webmaster 05 Nov, 2013 19:43
Fernand Huts zegt dat hij naar Marseille trekt, maar dat is niet nieuw. Al in 1996 vertelde Huts mij dat hij in Marseille zou investeren, maar het juiste moment was nog niet aangebroken. De toestand was er te onrustig. Vandaag is er een nieuw akkoord met de vakbonden waardoor de containerstroom stilaan zijn weg terugvindt naar de Middellandse Zee.

Daarbovenop beginnen de TEN-T assen subsidiegeld te spuiten. Wie Huts kent, weet dat hij strategisch niet wil en kan ontbreken aan de Quai des Belges. Zeker als de gemeenschap met belastinggeld over de brug komt om privé-investeringen te ondersteunen. Bovendien steekt Huts zijn voorliefde voor het centralistisch systeem van Frankrijk niet onder stoelen of banken.

Fernand is de wet
Het gemeenschappelijk vakbondsfront voor de haven van Antwerpen organiseerde enige tijd terug een persconferentie over de zaak Huts. Daarin weerlegden we haarfijn alle argumenten die Huts nu al weken ongecensureerd in de pers gooit. De echte waarheid is onthutsend. Van de zogezegde loonkloof met de bedienden blijft niets over. Integendeel: de activiteiten onder het havenstatuut zijn goedkoper. Het gaat immers niet over ‘den dokwerker’, maar over Logistieke Havenarbeiders. Daarover werden reeds in 2001 in Antwerpen afspraken gemaakt. Deze zijn daarna 3 keer door de inspectie aan Huts overgemaakt, maar dit mocht niet baten. Fernand is de wet en maakt de wet.

Tot 60 procent uitzendkrachten
Niets houdt hem tegen, tot een spontane staking Katoennatie in juni een week platlegde. De aanleiding was gesjoemel in Logispor. De echte dokwerkers sloegen solidair de hand aan de ploeg omdat de loon- en arbeidsvoorwaarden bij Logispor een lege doos zijn. Het is verre van vast werk, er werken 42 procent uitzendkrachten, met pieken tot 60 procent (en het maximum is vastgelegd op 15 procent). We vermoedden de vlucht vooruit. De inspectie eist een oplossing die Katoennatie zelf moet aanbrengen. Dat betekent paniek, want naar de dok wil Fernand Huts niet. Dus hij bespeelt de publieke opinie (de media werkt wel mee) en de politiek zal wel bijdraaien. De loonkost in Belgë is te hoog en we trekken hier weg, naar Gent en als het niet anders kan naar het buitenland.

Fernand blijft hier
Fernand gaat niet naar Gent, en ook niet naar het buitenland. Waarom niet? Het uurloon van de logistieker is er 11,40 euro per uur, concurrentieel met de rest van België. Hij mag deze jongens zelf aanwerven en vaste contracten aanbieden. Is het dan niet goed werken bij Fernand Huts? Niet echt, want 24 procent van zijn bedienden neemt elk jaar ontslag. Onthutsende cijfers.

Michel Claes