ACV Transcom solidair met de Noorse Risavika Dockers

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 27 Nov, 2013 16:40

Risavika terminal weigert om een CAO te tekenen met onze colleaga’s van de Norwegian Transport Worker's Union (NTF). Ze laten niet toe dat havenarbeiders werken in overeenstemming met de nationale CAO en volgens ILO 137. Risavika Terminal erkent de ITF cargo handling clausule niet, bemanningsleden behandelen er de lading.

Sinds 1 november is er een staking bezig op de terminal. Deze staking is erkend en word ondersteund door de Norwegian Confederation of Trade Unions, UNIO, Parat, ITF en vele internationale vakbonden.

NTF says NO to social dumping – YES to collective agreements and decent wages and working conditions. ACV Transcom says the same.

Vandaag werden er acties gevoerd ter ondersteuning van het sociaal conflict. Niet enkel op de terminal zelf, wereldwijd werden Noorse ambassades bezocht door vertegenwoordigers van transportvakbonden om de problematiek aan te kaarten.

ACV Transcom koos ervoor om ook op deze manier solidariteit te tonen en stuurde een delegatie naar het Norway House in Brussel. Onze delegatie werd ontvangen door vertegenwoordigers van de ambassade. De problematiek in Risavika was hen niet onbekend.

Een brief (zie hieronder) van Algemeen Sector verantwoordelijke Michel Claes werd door Michael Voet aan ambassadeur Niels Engelschiøn overhandigd.

An Injury to One is an Injury to All !

Dear Mr Ambassador Niels Engelschiøn,

We are writing to you regarding the situation in Risavika Terminal. For your easy reference, please find attached leaflet explaining that situation.

ACV Transcom is a member of the International Transportworkers’ Federation (ITF), which represents more than 325,000 dockers around the world. We are concerned over the treatment of workers belonging to our fellow affiliate, the NTF.

We understand that the Risavika Management Board has refused to sign up to the national agreement covering dockworkers. We fully support the boycott action our colleagues in the NTF have taken in response to this. Further, we are outraged to learn that the Risavika Management Board is, or is intending to, use seafarers to carry out dockers’ cargo handling tasks in order to cut costs. This is in direct contravention of the ITF dockers’ clause and will not be tolerated by the ITF dockers’ community.

We herewith would urge you to request the Risavika Management Board to reconsider their position regarding both the national agreement and cargo handling arrangements as a matter of urgency.

We, along with our many colleagues around the globe, will be watching this dispute with interest and will not hesitate to take lawful action in support of workers at Risavika terminal should it not be resolved in the near future.

Yours truly,

Michel Claes