Solidariteitsactie Portugese dokwerkers

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 28 Jan, 2014 15:17
Sinds geruime tijd volgt ACV Transcom, samen met de collega’s aangesloten bij ETF en IDC, de ontwikkelingen bij de hervormingen in de Portugese havens.

De onderhandelingen over de Portuguse wet op de havenarbeid werden opzettelijk door de werkgevers vastgezet. Ondertussen hebben ze een nieuw pool opgericht. Erkende dokwerkers worden systematisch vervangen door werknemers uit deze nieuwe pool die voor circa 50% van het loon van de erkende dokwerkers werken. In Lissabon werden reeds 47 dokwerkers zonder geldige redenen afgedankt.

Vandaag heeft het Gemeenschappelijk Vakbondsfront Havens van België een brief overgemaakt aan de Portugese ambassadeur in Brussel. Deze actie past in een reeks van gecoördineerde Europese acties ter ondersteuning van de Portugese dokwerkers.

De problematiek in de Portugese haven is geen alleenstaand geval. Wij denken hierbij aan Fernand Huts en KTN. Tevens vernamen wij recent dat de Letse dokwerkers ook geconfronteerd worden met een mogelijke vervanging door goedkopere krachten.

Wij blijven de zaak verder opvolgen.

An Injury to One is an Injury to All !!!