Pamflet Gemeenschappelijk Vakbondsfront Havens van België

Antwerpen 14 April 2014

AANVAL EUROPESE COMMISSIE op Belgische Havenarbeidsorganisatie

Beste,

Eerst en vooral wensen wij onze havenarbeiders te bedanken voor de grote opkomst tijdens de EUROPESE MANIFESTATIE op 4 april laatstleden “tégen Sociale Dumping en vóór een Sociaal Europa”: ALS BELGISCHE HAVENARBEIDERS HEBBEN WIJ ALVAST EEN BELANGRIJK 1ste SIGNAAL GEGEVEN !

Zoals reeds medegedeeld in ons pamflet van 2 april, werd er een inbreukprocedure opgestart door de Europese Commissie tégen onze Wet op de Havenarbeid, mede door een klacht die werd neergelegd door Fernand HUTS (KTN) bij de Europese Commissie en 3 anonieme bedrijven, waarvan wij pas officieel in kennis werden gesteld op 31 maart ll. en waarom wij dan ook extra gemobiliseerd hebben tot deelname aan de Europese betoging in Brussel.

Volgens de EUROPESE COMMISSIE is ons systeem in strijd met de Europese regelgeving inzake de “vrijheid van vestiging” en valt zij onze arbeidsorganisatie aan op:
• de verplichting om met erkende havenarbeiders te werken;
• de beperking inzake het vast dienstverband/poolsysteem;
• de beperking inzake ploegensamenstelling;
• de beperkingen inzake polyvalentie (beroepscategorieën);
• de verplichting om havenarbeiders te gebruiken in het logistiek contingent.

Binnen 2 maanden moeten wij de Europese Commissie van antwoord dienen. Daarom zal er eind april, in samenwerking met de diensten van de FOD (Federale Overheidsdienst) en het Kabinet van Minister van Werk Monica DE CONINCK, de havenvakbonden en de werkgeversafgevaardigden, een ONTWERP-ANTWOORD geformuleerd worden ten opzichte van deze AANVAL en zal er in ’t kader van de komende Europese verkiezingen hoogstwaarschijnlijk uitstel gevraagd worden.

Hiermee zijn we vertrokken voor een in 1ste instantie “PAPIEREN OORLOG/JURIDISCHE PROCEDURE”, maar hebben we alvast een sterk signaal gegeven naar EUROPA toe dat wij – na onze 2 overwinningen op PORTS PACKAGE I en II – niet gediend zijn met een 3de PORTS PACKAGE en wij onze Wet zullen blijven verdedigen !

HANDEN AF VAN ONZE WET MAJOR – HANDEN AF VAN ONS STATUUT !!

Wij houden jullie op de hoogte van elk verloop in dit dossier !

VOLG ENKEL DE ORDEWOORDEN VAN DE VAKBOND

SAMEN ZIJN WE STERK!

-> Klik hier voor het pamflet (PDF file).