De Maandagblog

Sector HavensPosted by webmaster 16 Jun, 2014 07:11
EUROPESE COMMISSIE BLAAST WARM EN KOUD

Europa vraagt een sociale dialoog maar daagt na Spanje ook België voor de rechter. Deze eenzijdige aanpak baart ons zorgen. Michel Claes, algemeen sector verantwoordelijke, legt uit:

Na de mislukte ports package initiatieven ging Europa ermee akkoord om niet meer eenzijdig de organisatie van havenarbeid op te leggen. Er wordt wel nog gewerkt aan een derde havenrichtlijn voor concessies, loodsdiensten, vrij verkeer enzovoort. Niet geheel onschuldig want de zelfafhandeling wordt er weer in opgenomen en de lijn havenarbeid – logistiek is niet duidelijk.

Daarnaast kwam een sociale dialoog die moeilijk op gang kwam. En nu blaast de commissie meer dan ooit warm en koud. Tegelijk dialogeren, de dialoog voorzitten (waar ik niet echt gelukkig mee ben) en dan nog eens uw gesprekspartners voor de rechter willen dagen?

Uiteindelijk gaat dit terzijde over de wet op de havenarbeid, de wet Major. Europa doet hier een frontale aanval op enerzijds ons cao-systeem en anderzijds op de havenafbakening. Het wilt dus enerzijds dat werkgevers van een sector vrij moeten zijn om zich niet gebonden te achten door een cao en anderzijds, op aandringen van Fernand Huts, vrije vestiging van bedrijven.

Indien nodig is zullen wij de sociale dialoog boycotten.

Wordt vervolgd.

Klik hier voor de printversie.