SOLIDARITEITSACTIE MET DE PORTUGESE HAVENARBEIDERS

Sector HavensPosted by webmaster 24 Sep, 2012 18:49

GEMEENSCHAPPELIJK VAKBONDSFRONT HAVENS VAN BELGIE

ABVV - BTB - ACV-TRANSCOM - ACLVB

Antwerpen, 25 september 2012.

Aan onze leden Havenarbeiders en Vaklui.

SOLIDARITEITSACTIE MET DE PORTUGESE HAVENARBEIDERS

Beste,

Na de overwinningen in PP I en II worden er sedert geruime tijd opnieuw plannen gesmeed vanuit Europa om de statuten en verworven rechten van de havenarbeiders aan te vallen.

Portugal kan beschouwd worden als een laboratorium voor het toekomstig havenbeleid in Europa: verscheidene van de door de Portugese regering voorgestelde maatregelen komen perfect overeen met de voorstellen die op Europees vlak verwacht kunnen worden. Meer bepaald zou de Portugese tekst leiden tot een deregulering van het statuut van havenarbeider, o.m. door het poolsysteem aan te vallen.

Door het Gemeenschappelijk Front in Portugal werden alle werknemers daarom opgeroepen tot een reeks stakingen, beginnend vanaf 17 september tot het einde van de maand.

Ook in ons Federaal Regeerakkoord werd, onder druk van bepaalde werkgevers en havenbesturen, de “modernisering” van de havenarbeid aangekondigd.

De Europese havenvakbonden hebben beslist om 25 september 2012 uit te roepen tot actie- en informatiedag om alvast een sterk signaal te geven naar de Europese Commissie die op diezelfde dag een Europese Havenconferentie organiseert in Brussel.

Daarom organiseert het Gemeenschappelijk Vakbondsfront Havens van België in alle Belgische zeehavens stiptheidsacties, waarbij de havenarbeiders worden ingelicht over deze Europese plannen.

VOLG DE ORDEWOORDEN VAN DE VAKBOND

SAMEN ZIJN WE STERK!

Met vriendschappelijke groeten,

Het GEMEENSCHAPPELIJK VAKBONDSFRONT HAVENS VAN BELGIË

Klik hier om het pamflet te downloaden.