Actiekrant ACV Transcom Water

Sector HavensPosted by webmaster 11 Nov, 2014 22:59
Het ACV is een vakorganisatie met meer dan anderhalf miljoen leden, mensen van allerlei pluimage en slag. Bij de organisatie van iets zoals een betoging gelden er dus afspraken. Die afspraken werden duidelijk door ACV aan de stakers meegedeeld. De aantijgingen dat het niet duidelijk was houdt geen steek. Er stond meerdere malen, volg de ordewoorden van de vakbond. Reeds dagen voor de betoging van 6 november werden deze ordewoorden door een kern van betogers genegeerd. De resultaten zijn er.

24 NOVEMBER
De volgende weken gaan we verder. De actiemaanden zijn goed op gang gekomen, 24 november is de volgende afspraak. Er dient dus gestaakt te worden. Niet betoogd. Dat is duidelijk. Zij die aspiraties hebben, er is geen verzamelpunt, geen gratis treinbiljet of lunchpakket. De vakbondsverantwoordelijken en militanten, daarin bijgestaan door stakende leden, gaan aan de slag om piketten te bemannen. De bedrijven moeten plat, niet de verlichtingspalen op de Italiëlei. Morgennamiddag komen de vakbonden daarover samen. De afspraken gebeuren in overleg met alle andere vakcentrales.

De havenarbeiders van andere havens staken niet. Logisch, want ze zijn later aan de beurt. 1 december is er staking in Zeebrugge en Gent. Op de vraag om vanuit Antwerpen te helpen is in Zeebrugge door ACV Transcom niet ingegaan. Zeebrugge is zo gebouwd dat het echt niet moeilijk is om de haven plat te gooien. En ze zijn in Zeebrugge genoeg gemotiveerd om deze klus zelf te klaren. We blijven in onze eigen havens en waken erover dat de bedrijven geen afgeleide schepen behandelen.

VOLG DE ORDEWOORDEN

Het is in het belang van alle ACV Transcom leden dat ordewoorden opgevolgd worden. ACV Transcom rekent daar op. Anders komen we terug op de voorpagina’s van de gazetten, eigendom van de rijken die er alles aan doen om geen belastingen te betalen. Het uiteindelijke doel van een bepaalde pers en media, beste havenarbeider(ster)s, is een verschuiving van de welvaart naar de rijken toe. De rijken willen de koek helemaal voor zichzelf en daarna bepalen wat ze er gaan van uitdelen. De liefdadigheid is weer aan de orde. Er leeft in ons Vlaanderen een donkere stroming die de rijken gelijk geeft. Dit moeten we keren. De vakbond is de enige organisatie die massaal kan mobiliseren, dat bewees ze op 6 november. We gaan verder op onze weg, en op dat pad dulden we geen vandalisme en blinde vernielzucht.

Namens ACV Transcom Water,
Michel Claes

Klik hier om de actiekrant te downloaden (PDF file)