Oslo-ship in de rouw

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 23 Feb, 2015 18:55

Yilport, een Turks bedrijf, baat sinds 1 februari een containerterminal uit in de haven van Oslo. De haven van Oslo is in eigendom van de stad Oslo. Onze collega's van de Noorse Transportwerkers Federatie (NTF) proberen reeds weken tevergeefs om met deze nieuwe uitbater een CAO voor deze terminal af te sluiten.

UNION BUSTING
Yilport wilt geen CAO afsluiten. Gesprekken met een door de staat aangestelde bemiddelaar werden door het bedrijf geweigerd. Ondertussen heeft het bedrijf niet erkende havenarbeiders tewerkgesteld. Een inbreuk op ILO 137, de dock labour conventie, die door Noorwegen werd geratificeerd.

SOLIDARITEIT
NTF heeft de terminal onder boycot en heeft havenarbeidersvakbonden in Europa om solidariteit gevraagd. ACV Transcom heeft vandaag deze vraag positief beantwoord. Want, An Injury to One - is an Injury to All. De Leyla Kalkavan, een schip die tussen Antwerpen en Noorse havens containers vervoert, werd vandaag door een delegatie van ACV Transcom en de ITF Inspector voor ACV Transcom bezocht.

Steven Verbeek vertelt: "We hebben vandaag pamfletten verspreid en een duidelijke boodschap aan de rederij en het bedrijf Yilport overhandigd. Tijdens de inspectie door collega Christian Roos kwamen bepaalde zaken aan het licht die niet correct waren. De ITF inspector zal dit nu verder opvolgen. Wij wachten nu op een antwoord op de waarschuwing die wij hebben overgemaakt."

ACV Transcom volgt deze zaak van dichtbij op en sluit verdere acties niet uit. Na een uur werden de cargo-operaties aangevat.

Klik hier om het pamflet te downloaden