Een werkmakker, een collega, een vriend

AntwerpenPosted by webmaster 16 Apr, 2015 21:30

Op 16 april, slechts 5 dagen na de tragische gebeurtenissen in de Antwerpse haven, kwam het Nationaal Vakbondscomité Water van A.C.V. Transcom samen.

Op de eerste plaats drukken de leden van dit comité, waaronder vele havenarbeiders, hun solidariteit en medeleven uit aan de familie van de drie overleden havenarbeiders. Ondanks het besef dat havenarbeider een gevaarlijk beroep is, treft elk ernstig arbeidsongeval onze havenarbeiders als een mokerslag.” Een werkmakker, een collega, een vriend” duidt onvoldoende aan hoe sterk de band is tussen onze havenarbeiders en hoe zwaar dit verlies ons allen en de havengemeenschap treft.

Vandaar dat wij als vakbond vragen aan alle betrokkenen om deze emotionele en trieste gebeurtenissen met de nodige sereniteit te benaderen.

Als vakbond zullen we niet nalaten om veiligheid, net zoals in het verleden, prioritair te stellen. Vandaar dat we eisen dat dit ongeval ernstig onderzocht wordt, dat het overleg hierrond zo vlug mogelijk op gang komt en dat de nodige conclusies en maatregelen genomen worden.

Voorts blijven wij aandringen op het beter functioneren van alle instanties welke betrokken zijn bij de veiligheid van onze havenarbeiders. Deze bekommernissen hebben wij als vakbonden ook geuit naar Europa en in kader van de besprekingen van de modernisering van het statuut.

Veiligheid is en blijft voor ons de eerste prioriteit. We moeten dit waarmaken zoniet zijn deze makkers voor niets gestorven.