Havenarbeid opnieuw struikelblok

Sector HavensPosted by webmaster 27 Sep, 2012 08:24
Professor Eric Van Hooydonk maakte de voorlopige resultaten bekend van de studie die de Europese Commissie bestelde over de havenarbeid. Uit die studie komt vooral de veelvoud aan verschillende situaties naar voor en de zeer aparte regelingen die in deze materie in heel Europa gelden.

Maar havenarbeid is geen eiland in het Europees rechtsstelsel, ook al zijn de beperkingen die in vele havens gelden, niet noodzakelijk in strijd met de principes die daarin worden gehanteerd, onderstreepte hij.

Van Hooydonk stak niet weg dat het onderwerp voor polemiek blijft zorgen en dat de verwerping van de twee eerste Port Packages, die over het thema ‘havenarbeid’ struikelden, het debat blijft bezwaren. Een oplossing naar voor schuiven, deed Van Hooydonk niet. Hij formuleerde wel een aantal opties die gaan van ‘niets doen’ tot het uitwerken van een specifieke richtlijn over havenarbeid.

Een van de opties is ‘sociale dialoog’. Die term werd onder meer ook door vertegenwoordigers van vakbonden (ETF en IDCE) en havenwerkgevers (Feport en ESPO) ingeroepen.

Lees hier het volledig artikel