Maritieme Zone Zeebrugge

KusthavensPosted by webmaster 21 Sep, 2015 19:21

Het rommelt alweer rond de Maritieme zone na de vergadering van de adviescommissie logistiek.
Eerst even het geheugen opfrissen over de oorsprong van de discussie:

Enkele maanden terug werden de beide vakbondsbesturen door MBZ uitgenodigd voor een gesprek over de Maritieme logistieke zone.

Al geruime tijd was 2XL vragende partij om te investeren op deze zone gezien de enorme uitbreiding die het bedrijf verwacht. De nieuwe loodsen die momenteel in opbouw zijn op de huidige locatie zullen na indienststelling al lang niet meer voldoen aan de capaciteit die verwacht wordt. Nieuwe contracten met leveranciers zijn in een finale fase.

· 2XL leverde voor 2014 al 2517 taken voor havenarbeiders,

· stelt dagelijks 18 havenarbeiders tewerk op zijn huidige site,

· verscheept jaarlijks ongeveer 100.000 eenheden via de Zeebrugse stouwers en havenarbeiders (d.w.z. ongeveer een 270-tal units/dag)

· geeft vandaag aan ongeveer 13 havenarbeiders werk bij C-R0 en ongeveer 20 bij P&O

· wenst op middellange termijn zijn capaciteit te verdubbelen naar 200.000 eenheden wat automatisch meer taken voor havenarbeiders betekent.

Voor ons is dit een dossier waar men niet naast kan kijken. Om scheepvaartlijnen, rederijen en ondernemers in een haven te houden moet men zorgen voor verankering.

Uiteraard moet dit alles kaderen in de bestaande afspraken, de wet op de havenarbeid en de toepassing van de nationale cao’s. En daar kijken we nauwlettend op toe.

Wij bekijken dossier per dossier en sluiten dan, indien zij voldoen aan de voorwaarden, een bedrijfsovereenkomst af. . Hiervan zijn al meerdere overeenkomsten afgesloten in Gent en Antwerpen. Dus geen “à la tête du client” en zeker geen blanco cheque, maar duidelijke afspraken.

MBZ zal de investeringen doen voor de spoorbundels waar alleen havenarbeiders zullen tewerkgesteld worden. MBZ engageert zich op papier dat alleen concessies zullen gegeven worden in deze zone indien de activiteiten van de bedrijven maritiem gebonden zijn, met andere woorden goederen die via de Zeebrugse haven verscheept worden. Geen transportbedrijven, geen parkings voor vrachtwagens… maar bijkomende tewerkstelling voor jullie.

Logistiek geeft duidelijk een meerwaarde aan havenarbeid en verankert tewerkstelling. Dit is al eerder bewezen bij bedrijven zoals ICO. Daarom geeft ons team, de bestuursleden, de militanten en vrijgestelden groen licht aan dit project, met een visie op lange termijn, waarvan we overtuigd zijn dat dit ten goede komt van de echte havenarbeid…