Bulc tevreden met bijgestuurde Wet Major

Sector HavensPosted by webmaster 19 Dec, 2016 13:40
Europees commissaris voor Werk Violeta Bulc heeft vicepremier Kris Peeters schriftelijk laten weten dat zij tevreden is met de bijgestuurde Wet Major, de wet die de havenarbeid in ons land regelt. “Dit was prioritair. Ik hoop dat de klagers nu stoppen”, reageert Peeters opgelucht.

Na jaren van mislukte pogingen om met een algemene aanpak de Europese havens te liberaliseren, gooide de Europese Commissie het enkele jaren geleden over een andere boeg: voortaan zou ze de meest gereglementeerde landen apart vervolgen.In maart 2014 kreeg België een ingebrekestelling in de bus: de aanloop naar een veroordeling.

Pas na eindeloze onderhandelingen kon Kris Peeters dit voorjaar de sociale partners tot een akkoord brengen waarin een aantal bijsturingen werden toegezegd. Cruciaal was dat de dokwerkers dit akkoord in juni massaal goedkeurden.

Nu blijkt ook Europa het Belgisch compromis te aanvaarden, zij het dat de klagers nog enkele weken bezwaren kunnen indienen.

De verwachting is dat eurocommissaris Bulc begin 2017 bij de Europese Commissie zal vragen om de ingebrekestelling tegen ons land op te heffen.

Lees ook in de GVA: De Wet Major, een verhaal dat al meer dan 40 jaar geleden begon.