ACV Transcom solidair met Amsterdamse Havenarbeiders

Sector HavensPosted by webmaster 17 Oct, 2012 11:16
De afgelopen weken waren er meerdere werkonderbrekingen op de terminals van het Amsterdamse Rietlanden. Deze werden door Rietlanden op alle mogelijke manieren tegengegaan. Ze zetten stakingsbrekers in, en dreigden met ontslag. Als reactie daarop ging het personeel in volledige staking. Rietlanden is onderdeel van het Britse EDF Trading, het grootste energiebedrijf ter wereld.

Ruud Wennekes van FNV Bondgenoten: “Dit is een ouderwetse vakbondsstrijd. Werknemers en vakbond probeerden dit op een rustige manier over te brengen bij de werkgever. De directie weigert echter elke vorm van overleg, daarom hebben we langzaam opgebouwd. In ons concept staat wat het personeel precies wil. Rietlanden kan er simpelweg niet langer omheen.”

Ondertussen worden de schepen met lading voor Rietlanden omgeleid naar andere havens. Via ETF kreeg ACV Transcom de informatie dat de Medi Baltimore werd afgeleid naar Antwerpen voor lossing van "besmette" lading en werd er solidariteit met de Amsterdamse collega's gevraagd.

De Medi Baltimore werd gisterenavond door ACV Transcom, samen met de makkers van het Gemeenschappelijk Vakbondsfront, ACV Transcom - BTB en ACLVB, verwelkomd aan kaai 750 te Antwerpen. Daarmee werd de start gezet van een serie van solidariteitsacties ter ondersteuning van de Amsterdamse havenarbeiders.

Joris Kerkhofs, ACV Transcom secretaris voor de haven van Antwerpen: " Voor ACV Transcom is en blijft internationale solidariteit extreem belangerijk. Daarom zetten wij voor 150% onze schouders onder deze solidariteitsactie."

Het personeel biedt haar directie in samenwerking met FNV Bondgenoten morgen om twee uur in de middag een concept-cao aan. In dit concept staan arbeidsvoorwaarden zoals de werknemers die graag in een echte cao ondergebracht zouden zien.

Wordt vervolgd.