Scheepsramp op de Noordzee

Sector KoopvaardijPosted by webmaster 07 Dec, 2012 21:53

13 overlevenden, 5 overledenen en 6 vermist
Dit is de trieste balans van de scheepsramp met de MV BALTIC ACE. Het schip was gekend onder de leden havenarbeiders werkzaam in de Zeebrugse haven. Ze liep er regelmatig aan om de vracht die bestond uit wagens en machines op te laden.

ACV Transcom roept op tot solidariteit
Donderdag 6 december sneeuwde in het Waasland. Vroeg in de ochtend, op weg naar de kust voor een vergadering van het Nationaal Paritair Comité voor de Zeevisserij, werd ik opgebeld door ITF inspecteur Chris Roos. Chris bracht in het kort een verslag van wat er op woensdagavond was gebeurd. Veel details ontbraken nog.

De nodige afspraken werden gemaakt. Wie doet wat en wanneer. Er zou duidelijk nood zijn aan kledij aangezien het vaartuig na een kwartier was gezonken. Een inzamelactie onder de Zeebrugse havenarbeiders werd op touw gezet, contacten gelegd, informatie ingewonnen.

Actie
Geadviseerd door het hoofdkantoor van ITF (International Transportworkers' Federation) te London begon Chris Roos aan een reeks interventies die de ganse dag doorgingen. Daarbij werd ook ACV Transcom voortdurend op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen. De vaste scheepsbezoeker van de haven van Zeebrugge, Dominee Alexander Eberson, werd gevraagd om bij de zeemannen langs te gaan. Een paar uur na de oproep via de sociale netwerken kwamen de eerste kledijpakketten, binnen op het ITF kantoor te Zeebrugge. Iets na de middag kon deze geslaagde solidariteitsactie afgesloten worden. Dank aan iedereen voor de prompte medewerking.

Bezoek
Vijf zeemannen werden verzorgd in het AZ Damiaan te Oostende. Drie Polen en twee Filipijnen. Een Poolse en Filipijnse zeeman in het AZ Sint-Augustinus te Veurne. De aanwezigheid van een ITF Inspecteur is voor een zeeman een enorme geruststelling. De kledij werd verdeeld en Chris luisterde naar de opvarenden hun verhaal. Hoe ze de aanvaring hadden ervaren, wat hun eerste reactie was op het alarm, hoe ze ontsnapten aan de dood, hoe koud het water en de nacht was, hoe hoog de golven waren, hoe ze voor elkaar zorgden, wat ze voelden toen de eerste helikopters van het 40e Smaldeel Koksijde boven de plaats van de ramp arriveerden, over de eerste opvang in de kliniek en zoveel meer. Elk verhaal even ingrijpend en emotioneel.

Chris Roos vertelde mij het volgende: “Wat die mensen hebben meegemaakt is onbeschrijfelijk en heeft bij mij een onuitwisbare indruk achtergelaten. Hun bezorgdheid voor elkaar, hun verdriet voor de verloren werkmakkers en hun dankbaarheid voor de hulp die ze kregen in de klinieken te Oostende en Veurne zullen mij bijblijven.

Repatriëring
Gisteren werden de bemanningsleden van België overgebracht naar Rotterdam waar de andere overlevenden van de ramp verblijven. In het hotel zijn er psychologen en raadsmannen aanwezig om hen bij te staan, alsook personeel van de rederij. Nu volgt het verwerkingsproces. De kwetsuren zullen lang genezen zijn wanneer ze deze scheepsramp een plaats kunnen geven in hun leven.

Ongedeerd
De 12 zeemannen van de Corvus J, het tweede vaartuig dat bij de aanvaring betrokken was, zijn volgens de media fysiek ongedeerd. Meer informatie is vooralsnog niet officieel beschikbaar Het schip ligt momenteel voor anker bij Vlissingen voor reparatie. Het is wachten tot er financiële garanties van de reder zijn. Dan pas zal het toestemming krijgen om door te varen naar zijn volgende bestemming, waarschijnlijk Antwerpen. Ook voor hen staat ITF klaar en ook ACV Transcom zal er voor hen zijn indien nodig. De zoektocht naar overlevenden is intussen gestaakt. Daarmee ook de mediaaandacht. Deze scheepsramp is de zoveelste in de maritieme geschiedenis. De Zeebrugse havengemeenschap zal deze ramp opnieuw gedenken. Traditioneel is een kleine gemeenschap hiervoor gevoelig en ze zal worden bijgeschreven bij de tientallen scheepsrampen die het leven van velen in de kustgemeente hebben getekend.

Namens ACV Transcom wil ik bij deze de families, vrienden en werkmakkers van de overleden en vermiste zeemannen onze oprechte deelneming overmaken. Aan alle overlevenden, op beide schepen, wil ik zeggen: jullie zijn niet alleen, in gedachten zijn wij bij jullie makkers.

Michel Claes
Algemeens Sektorverantwoordelijke