Overlast dieselroet en uitlaatgassen op ro-ro schepen.

AntwerpenPosted by webmaster 23 May, 2013 07:49
Antwerpen - Na herhaaldelijke tussenkomsten van ACV Transcom in het verleden en tussenkomst van de FOD WASO op het vorig comité werd een nieuw denkpiste gelanceerd: de werkgevers en de dienst veiligheid stellen voor het invoeren van een NORM waaraan ventilatie op een roro schip moet gaan voldoen. Ook zou men zoeken men naar een individuele monitoring waarbij bij overschrijding een alarm krijgt, men zou dan de werkzaam heden voor een tijdje moeten verlaten.

Hierop is de heer Witters van FOD WASO tussenbeide gekomen met de volgende aankondiging:
“Na aanleiding van de klachten en de gesprekken in het comité worden volgende maatregelen opgelegd: er mogen geen tweedehands auto’s meer aan boord gereden mogen worden tenzij deze een uitstootwaarde hebben die voldoen aan de wettelijke norm. Indien dit het geval is mag men ze aan boord rijden, indien niet, moet men deze op een andere manier aan boord brengen. “

Aangezien deze maatregelen officieel betekend werden aan de bedrijven , zijn deze ook bindend voor alle roro activiteiten in de haven.

De FOD benadrukt dat de metingen die mediwet heeft uitgevoerd correct en conform de regels zijn gebeurd. Maar ook dat vanaf men 20% van de grenswaarden heeft bereikt, men onmiddellijk maatregelen moest nemen.

De vakbonden nemen akte van deze drastische maatregelen.

Deze maatregelen kwamen tot stand omdat wij al maanden naar een oplossing aan het zoeken waren en niet tot een vergelijk konden komen in het comité. Blijkbaar was het geduld voor de FOD op mede door de stugge houding van sommige bedrijven (bv het niet naleven van VIK en afspraken ).