De Maandagblog

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 11 Aug, 2014 15:59

Het ITF Congres ging vandaag inhoudelijk van start met de plenaire zitting nieuwe stijl. Het activiteitsverslag was geen opsomming van feiten, het was een getuigenis van vakbondsvertegenwoordigers uit alle windstreken.

Rode draad in hun verhaal is de vijandige houding van politieke machthebbers die de zijde kiezen van grote multinationals die met alle middelen waarover ze beschikken vakbondsrechten en solidariteit bestrijden. Sommigen gaan daarin zeer ver.

In Midden-Amerika zijn niet langer vrijheidsstrijders maar vakbondsleiders het voorwerp van politieke moord. Het antwoord hierop is internationale solidariteit. Het congres van 2010 in Mexico riep de aangesloten vakbonden op hun acties over de grenzen van hun eigen land the tillen en alle betrokken partijen in de aanvoerlijnen en logistieke ketting erbij te betrekken. Vele voorbeelden en succesvolle acties werden vernoemd.

Tijdens de namiddagzitting is de verdere strategie van de internationale transportfederatie ITF behandeld. In onze nationale, regionale in lokale besturen zullen we deze uitdragen en in de praktijk brengen. De ITF zegt alle mogelijke ondersteuning toe.