“North Range” havenbonden versterken samenwerking

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 28 Aug, 2015 11:34

De havenvakbonden van de grootste havens in België, Nederland, Frankrijk, Groot Brittannië en Duitsland kwamen gisteren samen in Rotterdam. Ze bespraken hoe ze kunnen omgaan met de uitdagingen waarmee hun leden worden geconfronteerd. Er werd beslist de samenwerking te verhogen en daarvoor werd ter plaatse de North Range Port Unions’ Coordination Board opgericht.

Michael Voet , ACV-Transcom: "Wij werken mee aan dit mooie initiatief van de betrokken havenvakbonden en juichen de ondersteuning door ITF, ETF en IDC toe. Een eerste probleem is de toenemende druk op de loon- en arbeidsvoorwaarden van havenarbeiders door de dalende volumes en cargoprijzen in de oost-west trafiek in de Le Havre Hamburg range. Aansluitend hebben we ook de toenemende problematieken rond automatisatie en selfhandling en de problemen waarmee vakbondsvertegenwoordigers kampen als ze sommige terminals van DP World willen bezoeken".

Samenwerking versterken
Torben Seebold, verdi.di (Duitse vakbond): “We hebben allemaal te kampen met dezelfde uitdagingen. Vakbonden in de North Range hebben een geschiedenis van solidariteit die teruggaat tot de tijd van de strijd tegen de twee port packages. Vandaag beslisten we om onze samenwerking te versterken en samen te werken aan items zoals overcapaciteit en automatisatie. Die zullen mogelijk de arbeidsvoorwaarden en werkzekerheid van onze leden negatief beïnvloeden”.

DP World
Ook DP World (DPW), de wereldwijde operator die aanwezig is in bijna alle grote havens in de North Range, kwam aan bod. De vakbonden concludeerden dat in DPW Rotterdam maar één cao werd getekend na een felle strijd, dat er voor DPW London nog steeds problemen zijn in het onderhandelen van een cao en dat ze daarom de krachten gaan bundelen om deze problematiek samen aan te pakken.

“We gaan er op letten dat er cao’s worden afgesloten die de voorwaarden van de havenarbeiders verbeteren en die het de werkgevers niet mogelijk maken om de voorwaarden van onze dokwerkers verminderen”, aldus Anthony Tetard, CGT Frankrijk.

Tijdens de vergadering werd ook ondersteuning betuigt met de collega’s in Australië en Indonesië die momenteel problemen hebben met Global Network Operator Hutchinson Ports Holdings.

De aanwezigen op de vergadering waren ACV-Transcom, BTB-ABVV, Syndicat des Dockers du Port du Havre, ver.di, FNV Havens en Unite the union.