Aansluiting ACV Transcom bij IDC

ACV TranscomPosted by webmaster 02 Dec, 2015 10:28

Beste leden, vrienden en sympathisanten,

Met dit schrijven willen wij jullie het heuglijk nieuws melden dat ACV-TRANSCOM zich met 2000 leden, nu ook, heeft aangesloten bij het International Dockworkers Council - IDC.

Wat is en waarvoor staat IDC?

IDC is opgericht in Tenerife in 2000 en telt nu ongeveer 100.000 leden wereldwijd. IDC is een vereniging van organisaties van havenarbeiders die actief is op alle continenten. IDC kan gedefinieerd worden via haar basisprincipes. Deze zijn een unitaire, onafhankelijke, democratische, op een vergadering-gebaseerde organisatie van de werkende klasse, 'rank and file'. Het hoofddoel van IDC is 'GLOBAL UNITY', wereldwijde eenheid van havenarbeiders.

Waarom een internationale organisatie uitsluitend van havenarbeiders?

De huidige mondialisering van de economie leidt tot mondiale markten en meer flexibiliteit. De doelstellingen van wereldwijde bedrijven, op zoek naar meer operationele winstmarges, leiden tot deregulering van de havenarbeid en het voortdurend ondermijnen van eerder gewonnen arbeidsrechten.

Havens en havenarbeiders wereldwijd worden dan ook geconfronteerd met een reeks van gemeenschappelijke problemen. Het gaat hierbij om verlies van banen, een afname van de kwaliteit van de dienstverlening, een toename van het risico van ongevallen, onzekerheid op de arbeidsmarkt, enz. Op die manier hebben havenarbeiders hun eigen organisatie die hun eisen begrijpen en deze kunnen verwoorden alsook gehoord worden op de internationale podia.

Belangrijkste doelstellingen van IDC

• coördineren van verdediging en bevorderen van de belangen van de havenarbeiders wereldwijd;

• coördineren van studie en training om activiteiten van aangesloten organisaties te bevorderen en het faciliteren van informatie via een constante uitwisseling;

• samenwerking met alle aangesloten leden ter ondersteuning van al hun activiteiten in het belang van hun werknemers;

• het promoten van de solidariteit tussen de havenbonden en andere werknemersbonden;

• het bevorderen van de realisatie van de echte werknemers' democratie, meer bepaald, de vrijheid om zelf beslissingen te nemen, en de ondersteuning in hetzoeken naar oplossingen voor hun problemen.

Beste Vrienden,

onze aansluiting bij IDC is een stap vooruit en is voor onze leden een ondersteuning in de verdediging en promotie van ons werk in Europa en daarbuiten.

In unity!

IDC-ITF JOINT STATEMENT

Liverpool, 25 September 2015

Leading representatives of the International Dockworkers Council (IDC) and the International Transport Workers Federation Dockers Section (ITF) met in Liverpool on Friday 25 September, before the 20th anniversary commemoration of the Liverpool Dockworkers strike.

The meeting discussed the increased attacks upon Dockworkers globally from port owners and ship-owners, as well as industry problems, such as outsourcing and over-capacity that threaten members’ job security and conditions.

At the same time, constant attacks against dockworkers’ collective rights all over the world are creating social tensions in many countries.

Both organizations agreed to consult affiliates over working closer together to resolve internal differences and develop joint initiatives on issues, such as automation, lashing and raising global awareness of these attacks amongst dockworkers with a view to launching coordinated actions in defense of dockworkers’ rights.