Ingebrekestelling: stand van zaken op 14 december 2015

Sector HavensPosted by webmaster 14 Dec, 2015 13:09

Beste,

Het Gemeenschappelijk Vakbondsfront Havens van België wenst te verduidelijken dat het voorstel van Minister van Werk Kris PEETERS op diens eigen initiatief en politieke verantwoordelijkheid werd ingediend en door Europees Transportcommissaris V. BULC voor akkoord aanvaard werd.

Het tekstvoorstel dat pas vrijdagavond per koerier werd bezorgd aan de verschillende organisaties zal eerstdaags worden toegelicht door de Minister en zijn kabinetsmedewerkers. Zoals reeds werd medegedeeld via de verschillende mediakanalen en door de Minister zelf, is dit voorstel grotendeels gefocust op het uitwerken van gefaseerde overgangsmaatregelen tegen 2020. Deze overgangsmaatregelen moeten in een actieplan uitgewerkt worden tegen de zomer van 2016.

Voor de havenvakbonden blijven de pijnpunten echter behouden:

1. het openstellen van dagcontracten buiten het poolsysteem, wat volgens ons op korte termijn zou kunnen leiden tot de vernietiging van het huidige poolsysteem. Uit persverklaringen hebben wij inmiddels vernomen dat de werkgevers hier evenmin voorstander van zijn.

2. het multitasken, wat de veiligheid van onze havenarbeiders in ’t gedrang brengt, waarbij rekening dient gehouden te worden met de eigenheid van iedere haven. Het voorstel zal verder besproken worden binnen onze eigen vakbondsstructuren, met het Werkgeversverbond en met de medewerkers van het Kabinet PEETERS.

Wij hopen binnenkort meer duidelijkheid te kunnen verschaffen over dit moeilijk dossier en houden jullie op de hoogte !

VOLG ENKEL DE ORDEWOORDEN VAN UW VAKBOND !

Namens het Gemeenschappelijk Vakbondsfront Havens van België