FOC, NO PLACE TO HIDE

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 05 Feb, 2016 18:10
FOC
De Cosco Tengfei is een car-carrier die onder Panamese vlag vaart waarbij het duidelijk is dat de rederij, COSCO, van Chinese origine is. Met andere woorden dit schip is een FOC (flag of convenience) schip. ITF houdt wereldwijd, samen met zijn aangesloten transportvakbonden, sinds decennia een FOC campagne. Deze campagne streeft er onder andere naar dat de zeevarenden tewerkgesteld op FOC schepen kunnen werken onder aanvaardbare loons- en arbeidsvoorwaarden.

ITF inspectie
Het schip kwam vandaag auto's laden in Antwerpen, 200 stuks. Het ITF inspectoraat in Belgiƫ ging aan boord om de arbeidsvoorwaarden te controleren en om af te toetsen of het schip afgedekt was met een ITF CAO. Christian Roos, ITF Inspector voor ACV Transcom: "Wij hebben vandaag vastgesteld dat een Chinese matroos wordt tewerkgesteld aan loonvoorwaarden beneden de ILO richtlijnen. De loon- en arbeidsvoorwaarden voor matrozen zijn niet ITF conform en liggen ca 40% lager dan de ITF aanvaardbare minimums. Dit is social dumping. Dit is race to the bottom."

Solidariteit
Tijdens de inspectie vond een solidariteitsactie plaats door ACV Transcom, BTB en ACLVB. Ze betuigen opnieuw hun toewijding in de FOC campagne en bevestigen hiermee dat de leuze FOC, NO PLACE TO HIDE in Belgie werkelijk van toepassing is. De Cosco Tengfei en 8 andere schepen van deze rederij staan nu op de radar van de Belgische transportvakbonden. Wordt vervolgd.