EU lashing campagne: Dokwerkers demonstreren in Aarhus

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 05 Dec, 2016 16:37

Samen met 300 collega’s havenarbeiders uit Denemarken, Belgie, Frankrijk, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Spanje en Zweden demonstreerde ACV Transcom op 2 december bij de kantoren van Unifeeder in Aarhus (DK). ITF inspectors stelden eerder vast dat Unifeeder de containers op zijn gecharterde schepen laat vastmaken en loszetten (lashign & securing) door zeevarenden. Dit is in overtreding met de ITF cargo handling clausule die bepaalt dat lashing en securing havenarbeid is.

Nigel Venes van de ITF dockers sectie verklaarde: “Lashing is een fundamenteel onderdeel van havenarbeid en we zijn vastberaden om deze taak terug te winnen”.

Michel Claes, ASV voor ACV Transcom: “De lashing campagne is belangrijk voor zowel dokwerkers als zeevarenden. Toegeven op lashing betekent werkloosheid voor dokwerkers en leidt tot uitbuiting van zeelieden. Lashing is dokwerk, in alle havens, zowel groot als klein”.

De dag voordien werd een Lashing Campaign Workshop gehouden voor Deense havenarbeiders. Er werd aandacht gegeven zowel aan het inhoudelijke van de campagne als aan de toekomst. Gedurende de volgende maanden worden nog in andere landen workshops gehouden.