ACV-Transcom solidair met Spaanse dokwerkers

Internationaal VakbondswerkPosted by webmaster 23 Feb, 2017 18:45

Spaanse dokwerkers

6.500 Spaanse havenarbeiders dreigen hun job te verliezen. De Spaanse regering kondigde drie weken geleden een wet aan die de pool van dokwerkers zou opdoeken. Hiermee wil ze tegemoet te komen aan het Europees hof dat Spanje in 2014 veroordeelde voor onregelmatigheden met de organisatie van de havenarbeid in Spaanse havens. ACV-Transcom steunt de Spaanse collega’s.

De Spaanse havens vormen een geolied logistiek netwerk langs de Spaanse kusten, haar eilanden inbegrepen. In 2014 werd Spanje, net als België door Europa in gebreke gesteld voor onregelmatigheden met de manier waarop de havenarbeid is georganiseerd. In België werd hierna, in overleg met werkgevers, werknemers en overheid de wet Major aangepast, en het ziet er nog steeds naar uit dat de ingebrekestelling binnenkort zal ongedaan gemaakt worden. Niet zo in Spanje. Daar kondigde de minister van Openbare Werken drie weken geleden een wet aan waarin hij de pool van dokwerkers opdoekte en de 6.500 dokwerkers trakteerde met een nakend ontslag.

Daarmee gaat hij veel verder dan het arrest van het Europees Hof. Bovendien kwam de beslissing als een complete verrassing. Want in tegenstelling tot wat iedereen denkt hadden de vakbonden Coordinadora, UGT en CO.OO een plan, dat in grote orde tegemoet kwam aan de verzuchtingen in de veroordeling. Het was door dure advocaten afgetoetst met alle politieke stromingen in het land. En aangezien er pas voor april een akkoord moest zijn tussen de sociale partners en de Spaanse regering, was dat dus nog heel goed mogelijk.

Havens in privé-handen?

Er is echter meer aan de hand. Spanje lijkt gebruik te maken van Europa om een verkoop van de havens, die nu nog worden uitgebaat door de lokale autoriteiten, te motiveren bij de bevolking, en dit op de rug van de goed georganiseerde dokwerkers. De uitbating zou volledig worden overgeheveld naar de privésector. Er zou zelfs al een deal bestaan met een bank, JP Morgan wordt genoemd, om de havens op de markt te gooien. Het centraal gezag in Madrid, niet echt geliefd door de autonome regio’s, slaat hiermee een dubbele slag. Ze vermindert de macht van deze regio’s en lost een aanzienlijk deel van haar openbare schuld. En verbetert haar positie op de financiële markten met een betrouwbare belegging. Met andere woorden ze kan goedkoper lenen op de internationale geldmarkten.

Sinds het nieuws over de nieuwe wet bekend raakte, zijn de havenarbeiders massaal in actie gekomen. Ze verzetten zich tegen de 50% havenactiviteiten die in de toekomst niet langer aan dokwerkers zouden worden toegekend, tegen het ontslag van 6.500 dokwerkers die geen enkel recht kunnen doen gelden op toekomstige tewerkstelling en de ontmanteling van alle verworven loon-en arbeidsvoorwaarden. De staat van alarm is afgekondigd. Met een feilloze discipline worden alle ordewaarden perfect opgevolgd. Internationaal gesteund door vele leden van de internationale federaties IDC en ITF. Ook ACV-Transcom steunt de Spaanse dokwerkers.

Internationale solidariteit

Op dinsdag 21 februari nodigden de dokwerkers van Algeciras de leden van IDC uit op een uitzonderlijke coördinators meeting. De nationale en internationale solidariteit was voor de gemeenschap in deze havenstad een hart onder de riem.

De man in de straat ondervindt de gevolgen van de financiële crisis nog elke dag aan den lijve. Armoede waart er door de straten. Het argument dat dokwerkers teveel verdienen en op die manier jobs vernietigen is een argument voor de blinden. Armoedejobs betekenen achteruitgang. Europa wil groei promoten. Dat kan enkel als de mensen erop vooruitgaan. Daarvoor is er sociale dialoog nodig. Zeven jaar Europese sociale dialoog heeft enkel voor Europese kommer en kwel gezorgd. Daarom wordt het Comité voor de sectorale en sociale dialoog in de Europese havens vanaf de volgende zitting door de vakbonden geboycot. Het verdere verzet krijgen we ten gepasten tijde te horen.